Крие ли онлайн пазаруването клопки, които могат да ни излязат солено? Историята, която ще ви разкажем е достойна за филмов сюжет. Мобилен телефон, купен по Интернет, се разваля след два месеца ползване. Въпреки, че очевидният дефект е в зарядното, липсата на гаранционен сервиз у нас налага пращането и на зареждащото устройство, и на самия телефон в Румъния. Там обаче скъпият смартфон изчезва.
Ако изчезналият мобилен телефон имаше друг собственик, вероятно нямаше да бъде намерен. Но Светослав Любенов не се отказал от него - все пак е бил подарък за жена му. Прибавете упоритост, компютърни умения и вяра, че е в правото си на потребител и сметката, оказва се, излиза.
Светослав Любенов - потребител: "Аз го купих в рамките на кампанията "Черен петък", която беше в края на ноември миналата година. И след два месеца работа телефонът се развали."
Следват много писма до интернет търговеца и търсене на оторизиран сервиз в България, само за да научи, че няма. Решението е телефонът да бъде изпратен до офиса в Румъния, въпреки че има дефект само в зарядното. 20 дни по-късно, не без подканяне по телефона, пратката се връща в България.
Светослав Любенов - потребител: "Отворих кашона и за моя голяма изненада вътре се оказа само зарядното устройство. Аз естествено отказах пратката като същевременно в присъствието на куриера се обадих на представителя на онлайн търговеца, като ги уведомих, че няма да приема пратката."
Съобразителност, която връща топката в полето на онлайн компанията. Следва нова изтощителна кореспонденция, телефонните обаждания Светослав не ги брои. От фирмата дори се усъмняват, че той въобще е изпратил телефона в Румъния.
Светослав Любенов - потребител: "Интересната развръзка в случая е, че телефонът го намерих аз. Той имаше инсталиран софтуер против кражби, който аз седмица по-късно започнах да проверявам дали е активен."
След като почти го е отписал, скъпият телефон дава признаци на живот. Софтуерът се активира и той го засича в селище близо до Букурещ. Звъни веднага в онлайн компанията. Този път обаждането буди интерес. Стартира светкавична операция по спасяването на телефона.
Светослав Любенов - потребител: "Пратих им скрийншотове с информацията, с GPS координатите, включително накарах телефона да ми изпрати един празен SMS, без ползвателят му да знае."
Оказва се, че телефонът е откраднат, а крадецът е румънски куриер. От благодарност днес интернет търговецът изпрати на Светослав нов смартфон, по-хубав и по-скъп.
Тази щастлива развръзка обаче не спестява въпросите - трябва ли да има регулация за куриерските фирми да описват съдържанието на пратките в придружаващ документ? И трябва ли онлайн търговците да бъдат задължени да правят гаранционните ремони в страната, в която продават?
Габриела Руменов - експерт в Комисията за защита на потребителите: "Това вероятно е добра идея и може би би спестило доста грижи и проблеми на потребителите, но комисията за защита на потребителите е правоприлагащ орган и действа в рамките на законодателството, което и е вменено.
- Препращате топката към Народното събрание?
- Там, където се творят законите.
В парламента предстои да бъдат гледани промени в Закона за защита на потребителите. Най-видимата в полза на клиентите е, че се увеличава срокът за връщане на стоката от 7 работни дни - на 14 календарни. Този репортаж може да даде още идеи на законотворците. Поне така смята Светослав.
репортер: Цвета Младенова, оператор: Иван Антонов