ГЕРБ и БСП в спор - ще се подобри ли качеството на пътищата, след като се повишат цените на пътните такси?
На 26 април автобусните превозвачи излизат на протест. В основата на недоволството стоят тол таксите и още от аргументите за този протест е липсата на диалог с институциите и неуредицата в бранша. Според превозвачите това ще доведе до фалит. Темата коментираха в "Денят започва" депутатите Георги Свиленски и Александър Ненков.
Един от мотивите за въвеждането на тол система е за по-справедлив начин на плащане, изтъкна депутатът от ГЕРБ Александър Ненков.
По-големите превозвачи над 3,5 тона да плащат повече, съответно да има повече приходи в хазната, за да има и по-голяма възможност Агенцията за пътна инфраструктура да поддържа тези пътища. И да се плаща, разбира се, на километър изминатото разстояние, а не еднократно за месец, за година. Втората причина е много по-важна и за нея не си даваме сметка. България, откакто е член на Европейския съюз, от 2007 г. досега, е получила милиарди за инфраструктура. До 2020 г. обаче този процес ще приключи със следващия програмен период и реално България с новата си инфраструктура ще има голям недостиг на финансов ресурс. Ако не започнем да събираме повече приходи в агенцията, за да поддържа тези пътища, ще се окаже, че не можем “, каза Ненков.
Недоволството на превозвачите е основателно, смята депутатът от БСП лява България Георги Свиленски.
Причината превозвачите да обявят готовност за протест е именно обявената поръчка от Агенция „Пътна инфраструктура“, която казва, че обхвата на системата ще бъде върху 85% от мрежата в страната. Такъв процент има само в България. Във всички държави тол система има само върху магистрали и скоростни пътища. Някой трябва да излезе и да обясни - кой орган в България реши да се таксува върху 85% от пътната мрежа. Никой не казва. Обявяват поръчка, а елементът експлоатация в нея не фигурира.