НОВИНИ

Глобалното затопляне обърква изчисляването на универсалното време

глобалното затопляне обърква изчисляването универсалното време
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
16:31, 29.03.2024
Чете се за: 04:15 мин.
Още
Слушай новината

Топенето на леда в резултат на глобалното затопляне променя скоростта на въртене на Земята по-бързо от очакваното, до степен да повлияе на изчисляването на универсалното време, което обуславя правилното функциониране на компютърните мрежи, предадоха АФП и Асошиейтед прес, позовавайки се на изследване, публикувано в сп. "Нейчър".

От 1967 г. координираното универсално време (UTC) се изчислява на базата на измервания, направени от ултрастабилни атомни часовници, които определят времето по целия свят и позволяват на цифровите и комуникационни инфраструктури, като например сателитната навигация, да функционират с изключителна точност.

По исторически причини координираното универсално време остава свързано с астрономическото време, изчислявано на базата на скоростта на въртене на Земята, която не е постоянна. Поради тази причина през 1972 г. е взето решение да бъде добавена високосна секунда към атомното време, за да може то да съвпадне с астрономическото.

Подобно добавяне се извършва всеки път, когато разликата между двата стандарта наближи 0,9 секунди. Последното датира от 2016 г., обяснява авторът на изследването Дънкан Агню от Института по океанография "Скрипс" към Калифорнийския университет - Сан Диего.

Ускореното въртене на Земята обаче означава, че астрономическото време постепенно ще изпревари атомното. Това може да доведе след няколко години до добавянето за първи път в историята на...отрицателна високосна секунда.

Този скок в неизвестното буди опасения сред метролозите - учените, измерващи времето, с оглед на "безпрецедентните" проблеми, които това може да предизвика в "един все по-свързан свят", казва Патриция Тавела от Международното бюро по мерки и теглилки в придружаващ публикацията коментар.

Причината е, че компютърните програми, които интегрират високосните секунди, приемат, че всички те са положителни. Отчасти поради тази причината метролозите по света се споразумяха да премахнат високосната секунда до 2035 г.

От тази година нататък планът е разликата между атомното време и въртенето на Земята да се увеличи до една минута. Какво да се прави обаче в очакване това да се случи?

Според публикуваното в сп. "Нейчър" изследване глобалното затопляне може да обърне програмата с "главата надолу". Причината - ускореното топене на ледовете в Гренландия и Антарктида, което авторът му е успял да измери благодарение на сателитни наблюдения.

Снимки: pixabay.com/

От 90-те години на миналия век топенето на леда забавя въртенето на Земята, както и приливните ефекти на Луната и Слънцето, уравновесявайки естественото ускорение. "Когато ледът се топи, водата се разпространява по целия океан. Това променя разпределението на течностите на повърхността и във вътрешността на Земята", обяснява ученият.

Засега няма нищо ново - забавящият ефект от топенето на леда се предполага от края на 19-и век и се изчислява от 50-те години на миналия век, отбелязва Агню. Според неговите прогнози забавянето е такова, че може да отложи евентуалния преход към отрицателна секунда до 2029 г. Без ефектите на глобалното затопляне вероятно щеше да се наложи тя да бъде добавена още през 2026 г.

Това забавяне е по-скоро добре дошло за метролозите, давайки им повече време да решат дали 2035 г. е най-добрата дата за премахване на високосната секунда, или да се откажат от нея преди това, отбелязва Патриция Тавела.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Подновяват строителството на АМ "Хемус" след Боаза
Подновяват строителството на АМ "Хемус" след Боаза
Bulgarian railway company BDZ and Deutsche Bahn signed a contract for supply of 76 modernised carriages (see pics)
Bulgarian railway company BDZ and Deutsche Bahn signed a contract for supply of 76 modernised carriages (see pics)