ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Когато бедните успяват в спорта за богати

Чете се за: 06:50 мин.
Формула 1

Историята на едва втория тайландски пилот във Формула 1 е пример за търпение, смирение и брутална борба с обстоятелствата.

Алекс Албън
Снимка: БГНЕС
Слушай новината

Колко пилоти от Тайланд познавате във Формула 1? Ще ви дадем жокер - максималният брой е двама. Двамата обаче са разделени от над половин век. Първият е Бирабонгсе Бханудей, който записва на пръв поглед скромните 19 старта между 1950 и 1954 г. Фактът, че изобщо се добира до най-високо технологичния спорт в света е достатъчно показателен за амбицията и таланта на кралския тайландски принц. Каква обаче е голямата разлика между него и наследника му? Единият разполага с финансовата мощ на цяла държава, докато следващият не разполага с финансовата мощ дори на собственото си семейство...

Александър Албън е роден в Лондон. Майка му е от Тайланд, докато баща му е британец. От малък Алекс държи срещу името му да се развява тайландския флаг. И то въпреки че любовта към моторните спортове идва от баща му. Той е бивш състезател. Както при много други, таткото пренася амбицията за победи към сина. Малкият Албън влиза в картинга много рано, но финансовият крах на семейството е на път да провали не само кариерата, но и живота на винаги усмихнатото дете...

Чували сте и други истории за деца от бедни семейства, които преуспяват в света на спорта. Има стотици подобни такива във футбола, баскетбола, волейбола и т.н. Каква е разликата с Формула 1? За да караш болид ти трябват много пари. Наистина много! Всяка година в света има само 20 свободни места, за които се борят хиляди. Сега си представете какво е да си Алекс Албън и на 15-годишна възраст да видиш майка си в затвора...

Семейството е съсипано под абсолютно всякаква форма. Ударът е огромен. Младото момче трябва да се справя с личната болка, състезанията и училището. Алекс прави наглед невъзможното. С минимални средства той си прокрадва място във Формула 2. Това се оказват най-важните месеци в живота му. Проблемът е, че там тайландецът не разполага с най-добрия автомобил. Не е и близо до това, но потенциалът му е разпознаваем.

Забелязан е от Нисан. Но какво общо има Нисан с Формула 1? На практика нищо, защото Алекс е с подписан договор за електрическата Формула Е. Този контракт обаче оказва своето влияние. Тайландецът влиза в полезрението на гиганта в спорта Ред Бул. В последния момент "биковете" се намесват и го вкарват директно във Формула с втория си отбор - Торо Росо. Мечтата става факт през 2019 г.! Едно бедно момче успява в спорт за милионери. Въпреки липсата на подкрепа в семейството, Албън е сред 20-е най-добри в света. Но до момента е свършил по-лесното. Има място в болид, но сега трябва и да го запази.

Началото е феноменално. След само 12 старта тайландецът е повишен. Ред Бул го избира за съотборник на звездата си Макс Верстапен. Нидерландецът вероятно е най-неприятният колега в света. И до днес той няма цял сезон, в който да не е завършил като пилот номер 1 в екипа си.

Падението на Алекс е почти толкова бързо, колкото и възхода преди това. Престоят му в Ред Бул трае малко повече от сезон. И то не в рамките на един цял такъв - от 13-и кръг на 2019 до 17-и през 2020 г. Така през 2021-ва за Алекс няма място във Формула 1. Не просто в Ред Бул, а в нито един от отборите. Нает е от "биковете", за да работи зад кулисите. Помага в симулатора и при анализа на данни, за да е от помощ на Макс Верстапен и Серхио Перес. Мълчи, работи и чака. Усмивката все още е на лицето му, но завръщане във Формула 1 понякога е по-трудно от влизането в нея.

И все пак през 2022 г. се появява примамлива, но и особена оферта. Тайландският феникс е готов да се завърне в спорта, стига да се съгласи да кара един от най-бавните болиди в падока - този на Уилямс. Колата е много далеч от конкурентноспособна. Въпреки това Албън не бяга от предизвикателството. Напротив - точно обратното. Алекс защитава яростно всяка позиция на пистата, спира максимално късно, натиска газта до дупка на правите и малко по малко започва да печели точки. През 2023 г. той е големият герой на отбора. Почти целият актив на британския екип се дължи на него. За да бъдем по-конкретни, това се равнява на 27 от 28 точки. Албън завършва сезона на 13-о място при пилотите, докато съотборникът му Лоугън Сарджънт е 21-ви... Тайландецът финишира пред големи имена с по-бързо коли като Валтери Ботас, Даниел Рикиардо, Кевин Магнусен, Юки Цунода, Нико Хюлкенберг и други.

През 2025 г. Уилямс вече е на друго ниво. Отборът развива Алекс, но и Алекс развива отбора. Британците са с репутацията на петия най-добър тим в кервана. Самият Албън е в топ 8 в класирането при пилотите, а негов съотборник е Карлос Сайнц, който доскоро караше за Ферари. Тайландецът е считан за един от най-добрите пилоти в средата на класирането и запазва възможност след няколко сезона да подпише с още по-силен отбор. Историята му е пример за търпение, смирение и брутална борба с обстоятелствата. А сaмият той казва:

"Формула 1 ти дава 1% шанс. Въпросът е какво ще направиш с него. Аз реших да не се предавам!"

Последвайте ни

Гледайте НА ЖИВО спорт безплатно на:

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?