НОВИНИ

Суецкият канал остава затворен: Светът губи по 400 млн. долара на час

Снимка: БГНЕС
bnt avatar logo
от БНТ
06:27, 26.03.2021
Чете се за: 03:35 мин.
По света
Слушай новината

"Евър Гивън", един oт най-големите контейнеровози в света, плаващ под панамски флаг, беше ударен от силни пориви на вятъра и заседна в пролива. Сателитните данни показват, че носът на кораба е опрял в източния бряг на Суецкия канал, а кърмата - в западния.

По думите на компанията собственик танкерът, с размер на 4 футболни игрища, е плавал от Китай за пристанището в Ротердам и се е завъртял настрани заради ветровете.

"Евър Гивън" е построен през 2018 г., има дължина от почти 400 метра, широчина от 59 метра и е сред най-големите товарни кораби в света. В момента той е натоварен с около 20 000 контейнера.

Суецкият канал, отворен през 1869 година, е един от най-натоварените търговски пътища. Той представлява артерия на световната търговия, свързваща Средиземно море с Червено море и осигуряваща път за плавателни съдове между Азия и Близкия изток и Европа.

Каналът значително съкращава транспорта на стоки между Европа и Азия, избягвайки продължителното заобикаляне на Африка. При първоначалното му откриване дължината му е била 164 км, а след многократни разширения днес каналът е с дължина 193,30 км, а движението се осъществява двупосочно.

Само за 2020 година почти 19 000 кораба са преминали през Суецкия канал, това означава средно по 51,5 кораба на ден или 12% от световната търговия.

Подобни инциденти са се случвали рядко през годините, но имат огромни последици за световната икономика. Пример за такъв инцидент има от 2017 година, когато японски контейнер блокира канала поради технически неизправности, но тогава египетските власти се справят за часове и отпушват канала.

Затварянето на канала вече нанесе щети върху търговията. Светът губи по 400 млн. долара на час. Според данните спирането на трафика през канала ще струва на глобалната икономика по над 9 млрд. и 600 млн. дневно. Калкулациите показват, че дневният трафик в посока запад се оценява на приблизително 5,1 млрд. долара дневно, а този, насочен на изток, към 4,5 млрд. долара.

Ако приливна вълна не помогне за освобождаването му, ще се наложи да се разтоварят около 20 000 контейнера. Опасения, че доставките на петрол ще бъдат затруднени, доведоха до повишаване на цените с 4% на международните пазари в сряда.

През далечната 1967 година пък световноизвестният български художник Христо Явашев-Кристо е имал идеен проект да запуши с варели Суецкия канал. Той обаче не е реализиран.

Въпросът сега е колко дълго трасето ще остане непроходимо, тъй като голямото забавяне би създало сериозни проблеми на спедиторите, забавяйки пратките на стоки и гориво.

Текст: Софи Цветкова

Снимки: БГНЕС

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Ще поскъпне ли агнешкото месо за Великден?
Ще поскъпне ли агнешкото месо за Великден?
АПИ предупреждава за ограничения по "Струма" и в тунела "Витиня"
АПИ предупреждава за ограничения по "Струма" и в тунела "Витиня"