Общинските и частни болници ще атакуват в съда медицинските стандарти за определяне на нивата на компетентност на лечебните заведения. Стандартите били инструмент за закриване на болници. Ако те бъдат използвани в здравната карта, много болници няма да успеят да сключат договор с касата.
Според закона медицинските стандарти трябва да определят критерии за качество. Те обаче изискват от лечебните заведения само количествени показатели - като брой и вид на персонала и оборудването.
"Във всичките тези 39 стандарта има само критерии за количество. Брой лекари, брой лампи в операционната и такива неща. Няма критерии за качество", изтъкна д-р Стойчо Кацаров - център за защита правата в здравеопазването.
От всичките 39 стандарта в съда ще бъде атакуван само този за хирургия. Идеята била да се покаже тяхната нецелесъобразност. Системата се нуждае от контрол на качеството и затова най-добре стандартите да се променят, а изпълнението им да е видимо.
"Всяко лечебно заведение да дава публично тези данни. Колко са повторните операции, колко са повторните хоспитализации, какво е нивото на употреба на антибиотици, какво е нивото на вътреболнични инфекции. Това на всеки пациент би помогнало в избора му къде да се лекува", обясни д-р Стойчо Кацаров.
Въвеждането на изисквания за качество става още по-актуално и заради заявката на управляващите да ограничат болниците, които да работят с касата. Пък и здравната карта, която стъпва на стандартите, трябва да показва какви нужди има населението и как те трябва да се задоволят.
"И ние не можем да приемем, че тя може да бъде управленски инструмент, който да ограничава. Защото няма инструменти държавата, с които да създава. Във Видин - Видинска област в момента примерно няма урология, няма инфекциозно отделение и какво като има карта ще има ли отделения?", посочи д-р Радко Велков - Сдружението на общинските болници.
Българският лекарски съюз обяви, че има изработени нови стандарти. Според общинските и частните болници, обаче, те не се различавали особено от старите и не съдържали критерии за качество.