Преди 130 години на първи август на Централната гара в София пристига първия влак - небезизвестният "Ориент експрес". Така е открита Централната гара. Въпреки че старата гара вече не съществува годишнината от създаването й беше чествана празнично днес.
Софийската централна гара е открита десет години след освобождението на България на същото място, на което се намира и сега.
Иван Гогев, Национална компания "Железопътна инфраструктура": Когато говорим за централната гара би трябвало да припомним, че тя е част от първия голям международен проект, реализиран от освободена България.
Три години преди откриването на Централната гара във Виена се състои среща на четирите - Австро-Унгария, Сърбия, България и Османската империя и се взима решение за изграждане на международен релсов път - връзка на Европа с Ориента. Частта, която трябва да построи нашата страна, е от Цариброд през София до Вакарел. Така и става.
На първи август 1888 г. е открита първата международна линия, именно по нея пристига и първият международен влак от Лондон и Париж, небезиствестният "Ориент Експрес".
Тогава в края на 19 век са плащали специален перонен билет само за да се полюбуват на обстановката на гарата - старата сграда вече не съществува, била е издържана в ренесансов стил.
Иван Гогев, Национална компания "Железопътна инфраструктура": И сигурно с копнеж са изпращали потеглящите влакове, в чиито купета да попаднат е било мечта за мнозина по това време.
Старата сграда на гарата е разрушена окончателно през 1974 г. Няколко месеца по-късно на 6 септември е открита новата гара, която работи и до днес. За последно тя е модернизирана в края на 2016 г.
Иван Гогев, Национална компания "Железопътна инфраструктура": Ренесансът на нашият железопътен транспорт наистина предстои, но това ще се случи, в това съм дълбоко убеден.
В чест на годишнината на Централна гара, днес в най-голямата чакалня служители и пътници се хванаха на общо хоро.