За възстановяването на тел. 150 настояват медиците в Спешната помощ. Така сигналите, които националният спешен телефон 112 не приема, ще постъпват директно при лекарите и няма де се получава излишно забавяне. Наш екип проследи пътя на сигнала...
За възстановяването на тел. 150 настояват медиците в Спешната помощ. Така сигналите, които националният спешен телефон 112 не приема, ще постъпват директно при лекарите и няма де се получава излишно забавяне. Наш екип проследи пътя на сигнала ни.
Всички сигнали, които постъпват на тел. 112, се поемат от диспечери, които не са медицински лица. Те преценяват дали случаят ни е спешен или не.
"След което, когато се разбере, че се касае за случай с потенциален пациент или медицински проблем, се прехвърля на конферентна връзка на нашите телефони", пояснява д-р Ангел Ангелов, началник "Медицинска дейност" - Спешна помощ - София.
Много сигнали, обаче, диспечерите на 112 не пренасочват към медиците, тъй като преценяват, че не са спешни. Тогава хората звънят директно в Бърза помощ. И започва голямото писане - медиците приемат обаждането, записват го на хартиен носител и след това го вкарват обратно в електронната система на 112, за да има пълен отчет. Решението, според лекарите, е или да се възстанови тел. 150, или диспечерите на тел. 112 да са обучени медици.
"Логично е двете централи да бъдат стиковани и да има начин да се избира на кого да се обажда. Значи, това забавяне може да се пренасочва веднага и всъщност няма да има обаждане от пациент - оператор - нас, тук - РКЦТ-о, ами ще се поема веднага от специалист, който ще може да реагира адекватно", казва д-р Драгослава Балова, завеждащ работна смяна в ЦСМП - София.
А адекватната реакция трябва да стане за 2 минути, тъй като например мозъчна смърт настъпва за 3 минути. А пациентите не ги интересува нито номера на телефона, нито вътрешноведомствения дълъг път на сигнала.
"Това е технически проблем - да седнат и да си го решат. Ако някой някъде нещо не предава, ако някой в 112 не бил професионално подготвен да прецени, да сложат човек, който е професионално подготвен", коментира д-р Стойчо Кацаров, председател на Център за защита правата в здравеопазването.
От тел. 112 отказаха да коментират случая. Обясниха, че забавяния в приемането на сигналите при тях няма. Заради конферентната връзка с Бърза помощ.