Хората с хранителни алергии в бъдеще ще могат да се хранят по-спокойно в ресторантите и да са по-сигурни при покупка в магазините. От днес в общността влиза в сила нов закон, който изисква клиентите да са подробно информирани за съдържанието на алергени. Новите правила са в полза и на всички консуматори, за да могат да се хранят по-здравословно.
В ресторанти, кафенета, заведения за бързо хранене клиентите трябва да получават информация за наличието на 14 обичайни алергени - сред тях ядки, мляко, глутен, соя, пшеница. Изискванията за ясни означения важат и за пакетираните храни в супермаркетите. Нарушенията ще се наказват с глоби.
А как точно да представят задължителните данни - за предлагащите храни трябва да изберат сами. Това би могло да става с листовки, с етикетите или пък с означения в менюто на заведенията. В Европа от хранителни алергии са засегнати над 17 милиона души. Новите мерки за избягване на опасните вещества ще зарадват всички тези потребители, но за бизнеса предстои период на адаптация и разходи.
Mария Рита Пайела, собственик на ресторант в Рим: Досега не сме получили никакво официално съобщение за новите правила.Ще ни трябва време, не може да сме готови още днес.
Аманда Чезари, клиентка: Разбирам, че за хората в сектора прилагането ще е усилие. Но новите правила са нещо положително.
Нови правила влизат в сила и за самите етикети на храните. За да са по-четливи и ясни, се въвежда минимален размер на шрифта, дори означения в цветове. Предстои и плавен преход към обозначаване на хранителната стойност и на произхода на продукта.