Новосъздаденият център за борба с корупцията към Министерски съвет ще има аналитични задачи и няма оперативни функции. Това каза в студиото на "Денят започва" заместник-директорът на центъра Елеонора Николова. Идеята на премиера е да се създаде екип, който да не позволи по никакъв начин да бъде разпънат политически чадър над когото и да е - каза още Николова. Според нея това е причината в екипа да бъдат поканени специалисти с различни политически убеждения. Елеонора Николова се обяви за повсеместна операция „чисти ръце в обществото".
Елеонора Николова - номинирана за зам.-директор на БОРКОР:
- Статистиката сочи, че около 80% корупция и престъпност се припокриват, което значи че темата е изключително актуална. И без добра въоръженост работа на парче няма да ни позволи да се справим с едно явление, което както ви казах, е вече ежедневие на българина.
БНТ:
- Имате ли правомощията да предлагате законови промени или нормативни там, където има пропуски и дупки според вас?
Елеонора Николова :
- Аз мисля, че това е една от основните цели, защото спомням си едно изказване на министър Маргарита Попова, че нашето законодателство е направено така, че човекът който иска да корумпира, като слаломист се промъква през всичките тези пробойни дупки. Няма един цялостен анализ за това дали отделните закони са синхронизирани, дали не са направени така, че да дават огромна възможност за човек да постигне нещо, което е противозаконно.
ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО
Водеща:
Добро утро отново. Вие сте със сутрешния блок на БНТ. Продължаваме със следващия ни гост, който е Елеонора Николова, съветник на парламентарната комисия за конфликт на интереси, също бивш кмет на Русе, бивш депутат от ОДС, дългогодишен съдия. Какво още да кажа? Добро утро.
Елеонора Николова:
И прокурор.
Водеща:
И прокурор. Здравейте.
Ел. Николова:
Здравейте.
Водеща:
И така, бившият шеф на НСБОП и НСО генерал Румен Миланов, бившият шеф на ДАНС Петко Сертов и вие, така разбирам, че според премиера изглежда, как да кажа, дримтиймът на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет. Ще приемете ли това предизвикателство да станете заместник?
Ел. Николова:
Искам да кажа, все пак да уточня, че имаме в момента само номинация и нямаме назначение. Нека да направя все пак тази уговорка. Да, за мен би било удоволствие и чест и предизвикателство да работя в този център, защото тази работа някак си е едно нормално продължение на всичко, което съм правила през годините, защото и като депутат, и сега като
експерт в борбата срещу корупцията аз съм насочила усилията си към установяване на корупция, на конфликт на интереси. Разбира се, мислила съм и в посоките, в които трябва да се противодейства. Така че, да, за мен ще бъде предизвикателство ново. Искам да напомня и това, че в 40-ото Народно събрание издигнахме повика за чисти ръце заедно с г-жа Капон, и аз съм действително убедена, че без да се проведе такава повсеместна
операция "Чисти ръце" в България, трудно ще се отлепим от тази много лепкава кал. Тази корупция, която е населила ежедневието на всеки българин. Почти няма ден, в който човек да не се сблъска с малки или по-големи прояви на корупция. Тя върви както от чиновничеството към гражданите, така и обратно - от гражданите към съответния служител. Защото хората се научиха да получават това, което искат, смятайки, че могат да заплатят всяка цена и не съобразявайки се с това, че по закон примерно определена услуга не им се следва. Само като погледнем незаконното строителство, ще си дадем сметка - застрояване в чашките на язовирите, че тук имаме един огромен корупционен натиск от страна на ползвателите на тази услуга и, от друга страна, огъване при този начин, защото имаме перфектни, в кавички, строителни книжа.
Водеща:
Само че, г-жо Николова, вече двадесет и колко... и кусур години демокрация този призив за чисти ръце звучеше многократно през годините. Вие вярвате ли лично, че сега правителството на ГЕРБ има волята наистина да проведе открай докрай тази акция "Чисти ръце"?
Е. Николова:
Аз се надявам, убедена съм, слeд като давам и съгласие да вляза в такъв екип, който искам да уточня, че няма никакви оперативни, издирвателски и други възможности, той е всъщност само аналитичен, че трябва да се анализират всички прояви на корупция, всички места, през които тя се промъква, за да има и модел на противодействие. През всичките тези години, разбира се, гражданският сектор работеше много сериозно. Аз съм впечатлена от работата на Центъра за изследване на демокрацията, специално изследванията на г-н Тихомир Безлов. Спомням си колко сериозен материал и проучване беше направено през 2007 г. на база данни от 2006 г. за корупцията по обществените поръчки. Ето това е едно място, което е необятна сфера за работа. Колкото и да се подобрява нормативната база, като, че ли обществените поръчки са направени за това, за да корумпират всички. Така излиза.
Водещ:
Освен аналитични функции ще имате ли и правомощията на базата на обобщаване на информация да предлагате законови промени или нормативни там, където има пропуски и дупки според вас?
Ел. Николова:
Аз мисля, че това е една от основните цели, защото, спомням си едно изказване на министър Маргарита Попова, че нашето законодателство е направено така, че човекът, който иска да корумпира, като слаломист, като във вид на слалом, се промъква през всичките тези пробойни и дупки, а няма един анализ цялостен, той се извършва вече в Министерството на правосъдието, за това дали отделните закони са синхронизирани и дали не са направени така, че да дават огромна възможност човек да постигне
нещо, което е противозаконно.
Водеща:
Тоест, доколкото разбирам, този Център за противодействие на корупцията и престъпността ще работи повече за превенцията на тези явления, а не обратното, за тяхното разкриване, както казахте?
Ел. Николова:
Това са взаимносвързани неща. Когато едно явление бъде подложена на дисекция, нека така да се изразя, разчленено и погледнато в едни лабораторни условия, ще се види целият механизъм по мотивацията, по създаването на организации, в края на краищата успешният край, и след като е изучено, то може да се направи, следва да се направи моделът за противодействия, така, че в определен смисъл то ще има изпреварваща роля, защото тези модели, така направени за противодействие, ще позволят, пък не само превенция, но и разкриване на вече осъществени престъпни
деяния. Статистиката сочи, че около 80 процента корупция и престъпност се припокриват. Което значи, че системата е изключително актуална и без добра въоръженост работа на парче няма да ни позволи да се справим с едно явление, което, както ви казах, е ежедневие вече на българина.
Водещ:
Казахте, че няма да имате оперативни функции, нали така...
Е. Николова:
Не, няма.
Водещ:
...правилно ви разбрахме, но все пак възниква съмнението, няма ли да изземете, не е ли идеята да се изземат някакви функции от ДАНС и да се прехвърлят към вас?
Ел. Николова:
Аз мисля, че темата, така, се смесва с оглед на, така, много горещи събития около ДАНС, с това, че ние сме склонни да виждаме навсякъде нещо конспиративно, някакъв заговор. Не, тъй като БОРКОР, това е краткото наименование, беше презентирана още през 2009 г. Явно, че тогава никой не е мислел за скандали, за изтичане на информация, за пробив в системата на сигурност. Така, че не това е идеята...
Водещ:
На принципни позиции.
Ел. Николова:
...по никакъв начин. Принципни...
Водеща:
А как приемате всъщност наистина конструирането на този център, като наистина отговорът ни на Брюксел на постоянните критики за ефективността на борбата ни с корупцията и организираната престъпност или по-скоро това да е нашият собствен отговор на очакванията на българското общество за повече резултати в тези две области?
Ел. Николова:
Създаването на такъв център и организирането на мерки срещу корупцията бяха още в предизборната платформа на ГЕРБ промотирани. Казаха, че... още в есента на 2009 година този център беше представен от министър Цветанов на едно широко обсъждане в Народното събрание. Представители на... тогава имаше на ДАНС, на Министерството на правосъдието, на прокуратурата, на съдебните органи. Така че това не е нова идея и мисля, че дори малко закъсня. Това е нашият собствен отговор на изискванията. Защото нито Брюксел, нито нашите приятели и партньори от ЕС могат да ни помогнат. Ние трябва да си помогнем сами. И пак казах, навсякъде има много експертиза, но тя е разпиляна. Гражданският сектор, контролните институции, които не се справят с предизвикателствата. Имаме над 36 контролни институции, които много често се задоволяват с това да прехвърлят папките на бюрото на прокурора, вместо да направят пълно обследване на проблема, да съберат доказателствата и да го изпратят в готов вид. По същия начин се държат и в отделните министерства. Виждат
проблема и веднага той заминава по най-бързата писта в прокуратурата, без да събрани доказателствата, които също се намират в министерството, без да е направена експертизата, защото тя трябва да се направи в това министерство. Тоест имаме едно прехвърляне на отговорности и в края на краищата ниска ефективност.
Водеща:
Според вас трябва ли работата на този БОРКОР понародному казано, да се фокусира върху корупцията по високите етажи на властта?
Ел. Николова:
Разбира се, тя е най-... най-опасна. Защото чуваме тази заран, сутринта се говори за милиони, разбира се, че... българинът е казал рибата се вмирисва от главата. Разбира се, че е много важно да се работи по високите етажи на властта, но за мен е също толкова важно да се работи на ниво местна власт,
защото пък хората контактуват най-вече с представителите на местната власт, с представителите и на изпълнителната власт по места. Така че работата трябва да обхване всички сектори.
Водеща:
В този смисъл обаче смятате ли, че е разумно този Център за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност да е на подчинение на премиера, да е към Министерския съвет. Това няма ли да върже ръцете ви, ако във фокуса на вашето внимание хипотетично попадне фигурата на премиера, който и да се казва той, както и да се казва той, и на министрите от което и правителство да са те?
Ел. Николова:
Аз мисля, че самият подбор на експертите сочи на една изключителна отвореност. Винаги съм поддържала тезата, че тези чувствителни сектори на сигурност, на корупция, на обществен ред следва да се оглавяват в парламента от опозицията, защото само по този начин се гарантира прозрачност и отчетност. Обстоятелството, че е номиниран г-н Петко Сертов, който е от левите среди, моята номинация, аз не съм член на ГЕРБ, сочи, че
идеята на министър-председателя е, да се създаде екип, който да не позволи по никакъв начин да има чадър върху когото и да е.
Водещ:
А естествено пък другата интерпретация, сходна с тази, но все пак отиваща в малко по-различна посока - че премиерът се опитва да задоволи различни полюси или центрове в политиката.
Ел. Николова:
Не го схващам така. Пак се връщам на идеята и на разписаните правомощия в устройствения правилник на този център за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност, той има аналитични задачи. Тоест, след като няма чисто оперативни функции няма как да се задоволяват властови желания.
Водещ:
Номинацията ви... не се чувствате номинирана като жест към ОДС примерно?
Ел. Николова:
По никакъв начин.
Водеща:
Да направим обаче една препратка, тъй като винаги, когато говорим за противодействие на корупцията и борбата с организираната престъпност, винаги се стига до съда. В този смисъл разочарована ли сте от скорошното решение на Върховния административен съд по казуса с лидера на ДПС Ахмед Доган.
Ел. Николова:
По всяко дело има две страни, едната е винаги недоволна. Както се казва, влязло в сила решение не се коментира, но, да, аз очаквах от съда да тълкува закона в неговия разум, заедно с мотивите, с които е приет. Това един закон, който е насочен към политическата класа. Когато установиш, че един политик на висок ниво е получил два милиона, когато установиш, че тези два милиона не са му изплатени в качеството на хидролог, когато си
представил на съда всички платежни нареждания и си достигнал до правните изводи, така както са стигнали в първа инстанция, че имаме едни симулативни договори, самото обстоятелство, че политикът е получил тези пари в това си качество, вече от правна точка да се разсъждава за конфликт на интереси, мисля, че малко схоластично, формалистично съдът подходи, но пък от другата страна казват "нека да е формалистично, нека да е схоластично, това е всъщност една гаранция, че всеки човек ще получи
заслуженото и няма да има залитане".
Водеща:
Каква е опасността работата ви в качеството ви на заместник-председател на този център за противодействие на корупцията и организираната престъпност в бъдеще да се сблъсква с тази схоластика на съдебната ни система?
Ел. Николова:
Аз винаги съм смятала, че откритостта и публичният дебат са най-добрият помощник във всяка една работа. Ето защо, когато делото започне и стартира, беше много важно да се говори по този казус. Не че се упражнява натиск върху съда, но се изясняват в един обществен дебат всички елементи на този казус. За съжаление, след като приключи делото на първа инстанция, определени политици наложиха табу върху това говорене. Вие знаете, че в пълно мълчание премина времето между първа и втора инстанция. Някак си като че ли имаше една задача "забравете този случай". Но мисля, че разлаяхме кучетата. Всеки българин разбра за какво става въпрос. Всеки грамотен човек... защото българинът е много политическо същество. Той се интересува повече от политика, отколкото другите граждани, може би защото нашият живот не е подреден. Всеки български гражданин може да
направи своите изводи, своите оценки. Аз чух такива прекрасни коментари, които са много по-добри от мотивите на съдебното решение.
Водещ:
Да оставим настрана схоластиката и прекаления формализъм, защото те са нещо различно от корумпираността. Не е ли наистина разядена от корупция съдебната ни система. Въобще не намесвам конкретния случай и не правя такива хипотези.
Ел. Николов:
Да, не можем говорим...
Водещ:
Не, не, въобще не, казвам го, за да е ясно.
Ел. Николова:
Мое би около три четвърти от сигналите, които постъпват в комисията за конфликт на интереси в борба с корупцията, са насочени срещу актове на съдебната система. Много внимателно подхождаме към тях, защото, първо, не е наша работа да се намесваме в една независима власт. И, второ, пак казах, има винаги две страни, едната е недоволна и до дупка гони своя
интерес. Но няма да скрия от вас, че съм виждала решения, които просто отвисоко се вижда, че са платени решения, безобразни решения. Много често си говоря и с г-жа Анна Караиванова, главния инспектор от инспектората към ВСС, която също споделя с потрес случаи, които трябва да бъдат моментално изкоренени. В съдебната система има най-много подготвени и прекрасни кадри. Там има високо интелигентни и отговорни хора. Обстоятелството, че те съжителстват и работят с корумпирани и неграмотни съдии, просто пречи и вреди на цялата система и мисля, че трябва да се даде възможност и законова системата да се самоочисти, тя има
най-много възможности сама да направи това.
Водеща:
Добре, дано да сте права. Благодаря ви за този коментар.
Елеонора Николова, гост на "Денят започва".