ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Приложение за мобилни телефони за жестомимичен превод

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 01:12 мин.
У нас

(Видео с жестомимичен превод).

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
(Видео с жестомимичен превод) Над 120 хиляди българи са с различна степен на увреждане на слуха, а голяма част от тях разчитат единствено и на жестовия език, за да общуват с външния свят.  За да им помогнат, доброволци набират средства за създаването на национален център за жестов език и услуги. Целта е с помощта на модерните смартфони и таблети, жестомимичният превод да бъде на едно обаждане разстояние от всеки нуждаещ се. В ежедневните срещи между хората със слухова загуба и тези, които не владеят езика на жестoвете, видеовръзката с компетентен преводач може да спести време, трудности и неприятни емоции. И именно това е целта на проекта "Заслушай се". Според иницатора на кампанията Ашот Дерандорян  има много малък брой активно действащи жестови преводачи и е належаща нуждата от виртуален център за жествои услуги посредством който в реално време глухите хора в България да могат да комуникират с чуващите. - От много години в други държави топлата вода е открита. Говорим за нещо което реално е работещо, съществува и е много полезно за глухите хора, - каза Ашот Дерандорян. А бариерите пред общуването са ежедневие, разказват Надя, Методи и Янка. - Много време съм живяла в Норвегия, Швеция. Там има всичко, там има преводачи, има виртуален център за жестови услуги. Там се чуствах много по-спокойно, няма проблеми, никакви пречки, трудности... Когато се върнах в България, 2003 г.  заедно с моите две деца, които също са глухи, много трудности срещнахме, много беше тежко, - обясни Надя. - Един ден направих катастрофа. Полицията дойде и започнахме да говорим. Обаче аз като не чувам, не разбирам. Полицаят започна да пише, но пак ми беше трудно - това е проблем. Ако имахме преводач, щяхме да се разбираме по-добре, - разказа Методи. - Ако има такъв виртуален център за жестови услуги, ще бъде много лесна комункацията - чрез смарт устройства, телефони, таблети и ще бъде изобщо по-лесно по този начин когато има Интернет, - смята Янка. Очаква се първият у нас център за жестови услуги да заработи през следващата година. На номер 17 777, всеки чул призива на хората с увреден слух може да подпомогне със смс - DMS ZNAK.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?