Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) забрани на българската компания "Инерком" да купи доставчика на ток ЧЕЗ в Западна България. Проверка на ведомството е показала, че сделката може да доведе до изкривяване на конкурентния пазара у нас. Решението на антимонополистите не е окончателно и може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд.
В процеса на проучване, от КЗК са установили, че е налице хоризонтално припокриване между дейностите на участниците в концентрацията на пазара на производство и доставка на едро на електрическа енергия от фотоволтаични централи. Също така, сделката поражда и вертикални ефекти на пазарите, разположени надолу по веригата, а именно: пазарите на разпределение на електрическа енергия, на снабдяване/доставка на електрическа енергия, на търговията с електрическа енергия и на свързаните с търговията услуги по координиране на балансиращи групи, се посочва в съобщението.
На пазара на разпределение и снабдяване/доставка на ел. енергия придобиваната група е с естествено монополно положение за територията, определена в издадените й лицензии за осъществяване на тези дейности. Паралелно, "ЧЕЗ Електро България" АД и "ЧЕЗ Трейд България" ЕАД, формират съществен пазарен дял на база търгувани количества ел. енергия на свободния пазар.
Въз основа на цялостния анализ може да се заключи, че предвид вертикално интегрираната придобивана група ЧЕЗ, която разполага със стабилен финансов ресурс и опит в електроенергийния сектор, се създават предпоставки нотифицираната сделка да доведе до установяване или засилване на господстващото положение на обединената група.
С оглед широкия обхват от дейности на придобиваните дружества и тяхното значение за електроенергийната система на страната, е налице основание да се приеме, че настоящата концентрация е от стратегическо значение за страната, като потенциалните ефекти от нея биха имали пряко отражения на националната сигурност.
От Комисията считат, че наличието на съществени вертикални ефекти ще доведе до значително предимство на участниците в концентрацията пред техните конкуренти, което от своя би възпрепятствало ефективната конкуренция на анализираните пазари.