НОВИНИ

Автомагистрала "Хемус" - продължението след знака "стоп"

Правилно ли е спрян търга за АМ "Хемус"? Журналистката Светлана Джамджиева, социологът Кънчо Стойчев и председателят на Института за дясна политика Нено Димов в предаването "Денят започва".

Валери Маринов
от Валери Маринов
09:52, 16.02.2016
Чете се за: 01:21 мин.
У нас
автомагистрала хемус продължението знака стоп

Обяснението на премиера (че спира търга за ради слухове за свързаност на фирмите с конкретни лица - бел. ред.) е логично, смята Светлана Джамджиева, главен редактор на ClubZ и допълни:

- Макар, че единственото нещо, което мен ме смущава, е че един премиер с толкова много служби под ръка би трябвало да знае наистина чии са тези фирми, а не да обяснява, че в обществото се е чуло така.

Спирането на тази поръчка е проява на здрав разум. Това не се случва много често в България, но все пак когато се случи трябва да бъде приветствано. Проблемът е в индикативната цена на магистралата, смята социологът Кънчо Стойчев. Еспертите посочиха отначало цена от 400 милиона, припомни той.

- В хода на конкурса тя достигна 800 милиона. Вижте, това е форма на безобразие! - реагира Кънчо Стойчев. - И стават едни български чиновници и ми обясняват "ами да, тя цената на българските магистрали достигна средноевропейската цена". Кое е средноевропейско в България? Камъните и чакълът ли? Или трудът е средноевропейски? Тук става дума за едно крупно безобразие.

Според Кънчо Стойчев липсва и обяснение за "трудните отсечки".

- Кажете за колко километра мостове става..., за колко километра специални съоръжения става дума, - продължи той. - Дайте цена на неспециални съоръжения, на нормален километър магистрала за да можем ние като данъкоплатци, като хора, които инвестираме, като население, което инвестира в тази магистрала, да разберем за какво става дума. Всичко това е потънало в една пълна мъгла.

Социологът смята, че там не е необходима магистрала, а един високоскоростен път би свършил работа.

Нормално е магистралата да не бъде построена за два пъти повече пари отколкото първоначално е сметнато, смята и Нено Димов, председател на Института за дясна политика. Съвсем естествено е, министър-председателят, едно от задълженията му е да се грижи за парите на данъкоплатеца, според него. Усредняването под "средноевропейско" е начин да се прикрие нещо, каза Нено Димов.

- От тази гледна точка ... спирането на магистралата е една добра новина. Процедурата трябва да е максимално ясна и е крайно време да си дадем сметка, че всяко нещо, което струва, има начин да се сметне колко струва. То не е просто ей-така - днес ми е скимнало и няма да е 400, а ще е 600 милиона

При всички положения, пътната инфраструктура (в това число и железопътната) трябва да се развива, защото те са в основата на развитието на икономиката, обобщи Нено Димов.

Вижте целия разговор в предаването "Денят започва".

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Любовта на един Папа
Любовта на един Папа
Разбиха личния автомобил на кмета на Пловдив
Разбиха личния автомобил на кмета на Пловдив