Грандиозното авиошоу в небето над София привлече многохилядна публика край летище "Враждебна". Огромният интерес предизвика задръствания в столицата и за пореден път доказа уважението към авиацията и славната българска военна история. Авиошоуто е...
Грандиозното авиошоу в небето над София привлече многохилядна публика край летище "Враждебна". Огромният интерес предизвика задръствания в столицата и за пореден път доказа уважението към авиацията и славната българска военна история.
Авиошоуто е посветено на 102-та годишнина на българската военна авиация. Демонстрирани бяха уникални умения и фигури, както и различни летателни средства на българската армия.
Началото е поставено през 1912 година, когато 13 български офицери са изпратени в чужбина, за да се обучават на френски, британски и германски самолети. През юни 1912 лейтенант Симеон Петров се прочува във Франция като за първи път успява да приземи самолет от височина от 1400 m с напълно изключен двигател. Това събитие получава широк отзвук във френските вестници. Във Франция излиза и възпоменателна картичка с лика му.
Всеизвестен факт е, че по време на обсадата на Одрин през Балканската война българските пилоти са първите, които използват самолет за бойни цели, както и първите, които хвърлят брошури от самолетите си.
След края на Първата световна война, обаче, според клаузите на Ньойския договор, България трябва да унищожи авиацията си. Жертва стават 70 самолета, 3 дирижабъла, друго авиационно оборудване.
По време на Втората световна война, пилотите ни се прочуват с храбростта си при защитата на София. На 20 декември 1943 година 150 американски бомбардировачи, охранявани от 50 тежки изтребители, летят от Панчерево към София в колона, краят на която се губи до хоризонта. Българите смело влизат в бой само с 36 машини срещу 200 вражески и летят на 6000 метра височина. В тази схватка се прославя Димитър Списаревски, един от асовете на авиацията ни. Той става първата българска жива торпила.
Ситен снеговалеж и гъста мъгла затрудняват движението през прохода "Шипка"