ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

ЕК даде зелена светлина за държавна помощ за БДЖ

bnt avatar logo от Репортер: Александър Марков; Оператор: Венцислав Ценков
A+ A-
Чете се за: 01:27 мин.
У нас

Главна дирекция Конкуренция на ЕК даде положително становище държавата да отпусне 172 милиона лева помощ за БДЖ. Окончателно решение на Комисията се чака тепърва. Средствата ще погасят дълговете на холдинга към държавата, натрупани до 2007 г. Общо БДЖ...

ЕК даде зелена светлина за държавна помощ за БДЖ

Главна дирекция Конкуренция на ЕК даде положително становище държавата да отпусне 172 милиона лева помощ за БДЖ. Окончателно решение на Комисията се чака тепърва. Средствата ще погасят дълговете на холдинга към държавата, натрупани до 2007 г. Общо БДЖ дължи на кредиторите си 600 милиона лева.

Няма да е достатъчна държавната помощ, но всяка помощ е добре дошла, тъй като 127 милиона лева са една трета от дълговете на БДЖ, но което е по-важно в случая - становището на Комисията ще има ключова роля в преговорите с кредиторите на холдинга от тази гледна точка, че се върви към финансово стабилизиране на железниците.

Положителното становище на Комисията е всъщност зелена светлина за едно окончателно решение. Кога то ще стане факт, още не е ясно.

На практика ЕК признава, че българските железници са били недофинансирани до 2007 г. за услугата обществен превоз на пътници. Как новината бе приета от работещите в сектора - вижте в следващия репортаж.

Писмото на Еврокомисията идва преди поредната среща между БДЖ и кредиторите й. Според синдикатите, решението на Комисията ще има ключова роля в опита БДЖ да разсрочи погасяването на задълженията си.

"Това писмо най-малко ще послужи те да кажат - добре, не продавайте мотрисите. Давай да седнем и да се стигне до подписване на срокове за връщане, за разсрочване на задълженията. Там вече е въпрос на преговори за колко години и какви средства ще бъдат превеждани", каза Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България.

БДЖ предлага да погаси задълженията си за 10 години на по-висок лихвен процент. Позицията на кредиторите е заемът да се върне за 7 години, както е по договор. Държавната помощ ще освободи финансов ресурс в железниците, който може да се използва за частично обновяване на влаковете, смятат синдикатите.

"Сега да речем имаме 30 милиона, които бяха определени за инвестиции. С тези пари можеше да бъде купен някой нов влак. Тези пари отидоха за погасяване на задълженията. Така те ще останат като свободен ресурс и ще може да се направи инвестиция", поясни Петър Бунев.

Именно спешното обновяване на подвижния състав е най-наложително, смятат синдикатите.

"Техниката все повече остарява. Все повече не може да се разчита на здрава техника - вагони, локомотиви. Виждаме, че от време на време се палят, от време на време просто аварират. По 9-10 часа хората седят, чакат да бъдат извозени", казва и Павел Христов, Федерация на транспортните работници - КТ Подкрепа.

Окончателното решение на Европейската комисия ще стане ясно до седмици.

По предварителна информация, поредната среща между БДЖ и кредиторите ще се състои следващата седмица. Преговорите са за разсрочване на дълговете на холдинга за 10 години напред. Сега БДЖ изплаща по около 3 милиона лева месечно по задълженията си, което не е достатъчно.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?