Експерти описаха в доклад най-опасните пътища у нас и посочиха кои са най-честите фатални шофьорски грешки. Главните изводи в документа са, че шофьорите нямат нужната култура на поведение на пътя и че за контрол на нарушителите се харчат твърде много средства, без това обаче да повишава събираемостта на глобите.Вижте повече подробности от Тихомир Игнатов, който следи темата.
Докладът е обемен, а статистиката е доста притеснителна. На пътя продължава да липсва дисциплина и толерантност. Едни от препоръките са да се повиши качеството на преподавене в автошколите, по-строг контрол при издаването на шофьорски книжки, както и повече кампании за промяна на обществените нагласи.
Миналата година при тежки катастрофи в цялата страна са загинали малко над 600 души, а над 8 000 са ранените. Най-много са загиналите шофьори, след това са пътниците и пешеходците. Най-много инциденти са регистрирани в Пловдив, София и Варна, а най-малко в Перник, Търговище и Ямбол.
Анализът на пътните експерти показва, че най-много катастрофи стават в районите около междуградските пътища. Малко над 30% са отчетени по републиканската пътна мрежа. В огромен процент от случаите инцидентите са причинени от грешка на шофьора, а не от неизправност в пътя или автомобила.
На първо място в класацията е високата скорост. Отнемане на предимство, неправилни маневри и неспазване на дистанция са останалите най-чести грешки, които шофьорите допускат.
;Участъците от международния път Е 79 през видинските села Медовница и Скомля водят класацията по брой катастрофи в цялата страна. Тук хората настояват трафикът на товарни автомобили да бъде ограничен.
Домът на Бойка Георгиева е край един от опасните завои в Скомля по международния път. На няколко пъти автомобили влизали в двора й. Поставената край оградата мантинела не може да я предпази от тирове. За да се защитят, стопаните са направили сигнализцация с подръчни материали.
Бойка Георгиева: А тук ето виждате, това е от удар, от кола. Беше влязла ето до тука. Там пробиха канализацията. Бор отрязаха..пак при удар от коли. И портата ни е бутана.
Подобни участъци с висока концентрация на пътни произшествия са общо 77 в цялата страна.
Според експерти обаче обозначавенето със знак не е решение.
Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи: Места, където всяка седмица стават всяка седмица инциденти и на тези места не се взимат мерки . Давам пример с аквапланинга на магистрала "Тракия" или на други места.
От Асоциацията на пострадалите при катастрофи виждат решение на проблема в повишаването на събираемостта на глобите.
Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи: 40 до 50 процента от глобите не се събират. Друг сериозен проблем е липсата на достатъчно камери . 200 камери, с които разполага пътната полиция на 20 000 километра пътна мрежа са крайно недостатъчни. Нямаме системи за средна скорост.
Некачествено извършваните ремонти и техническо обслужване на автомобилите също крият огромен риск. Над 80% от ремонтите на автомобили се извършват от нерегистрирани сервизи, сочи още доклада на пътните експерти.