Необходими са промени в програмите за професионално обучение на кадрите за речния транспорт в България. В момента много от нашите специалисти не могат да си намерят работа по вътрешните водни линии в Европа, защото документите им не отговарят на изискванията. В края на годината Европейския съвет ще излезе с единна директива за стандартите и, според специалистите, държавата ни трябва да се съобрази с тях.
В момента само в Професионалната гимназия по корабоплаване в Русе се обучават кадри за вътрешния воден транспорт. Но младите специалисти, а и по-възрастните - с опит, трябва допълнително да преминават курсове, за да започнат работа на корабите в Западна Европа.
Денислав Иванов - Морска администрация – Русе
„Особено на Рейн, хора с нужните знания и умения не им признават сертификатите.”
В Европа действат две директиви, регламентиращи изискванията за обучението и сертифицирането на професионалните кадри във вътрешния воден транспорт. В края на годината предстои да излезе нова, която да обедини стандартите. За създаването им в момента работят 18 организации, представящи дунавските страни. Тези регламенти трябва да бъдат приложени в сега съществуващите програми за обучение
Кап. Иван Жеков – изпълнителен директор на Морска администрация – Русе
„Европейските изисквания по-скоро са насочени към уменията, които трябва да има един моряк или един корабоводител, тъй като и съвременните технологични средства за корабоплаване са на по-високо ниво.”
Според българските специалисти, за да бъдат въведени новите изисквания в обучението, трябва да се създаде и съвременен учебен център, който да служи и за популяризиране на професиите, свързани с реката, защото в последните години у нас се наблюдава отлив от тях, а средната възраст на екипажите е над 45 години.