ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Новата политика на „Фейсбук“ - стъпка напред или стъпка назад?

Чете се за: 01:51 мин.
Икономика

Едно неочаквано решение на „Фейсбук“ предизвика истински смут, а въпросите как и защо продължават повече от седмица. Създателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг обяви, че въвежда нова политика - повече персонална и лична информация на „приятелите“ на потребителите, за сметка на съдържанието, публикувано от медии. По-малко реклами и по-малко политика, за сметка например на повече снимки от ваканцията на братовчедите или пък от обяда на колегите от офиса. Така накратко обясниха как ще изглежда съвсем скоро това, което всеки от нас вижда, когато отвори заглавната страница на своя фейсбук.Повече разказва Джанан Дурал за „Светът е 7“.

Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

      Идеята - връщане към корените. Или поне така казва Марк Зукърбърг. Критици на решението се питат всъщност крачка напред или крачка назад ще бъде новата политика на социалната мрежа.

      Със своите 2 млрд. потребители по целия свят, фейсбук се превърна в най-голямата своеобразна медия, без обаче да създава никакво собствено съдържание. Рупърт Мърдок дори даде заявка, че е редно от компанията да изплащат суми, при това много големи, за разпространяването на новини.

      Популярността на фейсбук логично го превърна в една от най-търсените платформи за реклама. А тя, разбира се, поскъпваше пропорционално с нарастването на броя на потребителите.

      ;

      Засега на общоевропейско ниво няма единен закон, но няколко държави са въвели регулации на социалните мрежи. Във Франция работят по законопроект за борба с фалшивите новини". В Германия вече действа т.н. "Закон за Фейсбук", който предвижда глови до 50 млн. евро, ако слово на омразата не бъде премахнато до 24 часа, след подадения сигнал. Подобни мерки се обсъждат и отвъд Океана.

      ;

      Компаниите вече наемат служители, чиято работа е да следят за публикации с неподходящо съдържание. Само във „Фейсбук“ те са 10 хиляди, предвижда се до края на годината броят им да се увеличи двойно.

      Шерил Сандбърг, изпълнителен директор на „Фейсбук“: Длъжни сме да направим всичко по силите си да попречим на неподходящо съдържание да се разпространява чрез нашата платформа. Във фейсбук няма място за тероризъм и омраза. Колкото до фалшивите новини, хората си мислят, че те са мотивирани по политически причини, но истината е, че са предимно с цел финансова изгода. Всяко кликване върху заглавието носи пари. Твърдо решени сме да сложим край на тази порочна практика.

      Така с лека ръка интернет гигантът захвърли дългогодишните си усилия да привлича рекламодатели. От своя страна те вече дадоха заявка, че ако съдържанието, публикувано от тях, бъде умишлено скривано от потребителите, скоро просто ще спрат да плащат за реклама. Още преди официално да бъде въведена, новата политика на фейсбук доведе до отлив на потребители. Оказа се, че заедно с неподходящото съдържание и рекламите, потребителите вече са „лишени“ и от достъпа до новинарски страници или пък т.нар. „вайръл видеа“, които събират милиони гледания. Само за последното тримесечие, е отчетен отлив от 5%. Оказа се, че когато не могат да се четат новини, докато пият сутрешното си кафе или пък да се посмеят на клип на пееща котка, голяма част от хората... просто губят интерес към фейсбук. А стъпка в каква посока е било решението на Марк Зукърбърг ще покаже времето.

      ;

      Защо тогава един работещ и доходоносен бизнес-модел да бъде премахнат? Обяснението е просто и не се крие толкова в желанието на Зукърбърг да направи фейсбук по-човечен, макар и той да настоява, че именно това е целта му. Истината е, че редица държави започнаха да оказват натиск върху социалните мрежи и тяхното съдържание. През последната година фейсбук се превърна в оръжие за водене на компроматни войни, разпространение на слово на омразата, екстремистки идеологии и фалшиви новини. Последваха и препоръки от ЕК за регулации в социалните мрежи.

      Вера Йоурова: Премахването на слово на омразата в социалните мрежи е скочило от 28% през 2016-та до 70% през 2017-та. По-голямата част от сигналите са подадени от потребители и се преглеждат в рамките на 24 часа. Нашата цел не е да премахнем абсолютно всяко съобщение, което намираме за "слово на омразата", защото рискуваме да нарушим свободата на словото.

      Свързани статии:

      Вера Юрова: В Истанбулската конвенция става въпрос за превенция на насилието
      Вера Юрова: В Истанбулската конвенция става въпрос за превенция на насилието
      Тези, които са против или се колебаят, трябва по-добре да разберат...
      Чете се за: 00:30 мин.
      Фейсбук премахва фалшивите новини от съдържанието си
      Фейсбук премахва фалшивите новини от съдържанието си
      2018 ще е годината, в която основателят на „Фейсбук“ Марк...
      Чете се за: 01:48 мин.

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?