На 26-и септември беше Европейският ден без загинали на пътя. За съжаление обаче и вчерашният ден у нас не се размина без катастрофи и загинали. Петима души загубиха живота си след катастрофи. По темата в студиото на Сутрешен блок разговаряха Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи и инструкторът Йонко Иванов.
Проблемът е комплексен. Той касае инфраструктура, санкционна политика на държавата, обучение, автопарк, съзнание, отношение на всички институции, каза Владимир Тодоров. По думите му трябва да има ясни правила и засилен контрол. Трябва да възприемаме неща, които се случват в добрите практики, подчерта Тодоров.
Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи: Трябва да имаме не физически контрол, а камери. В момента нашата полиция разполага с 200 камери за 20 000 км пътна мрежа. Нашата полиция продължава да работи по една стара процедура за налагане на наказанията, която е от 1968 г., в резултат на което всяка втора глоба не се случва. Така че с тези стари методи няма как да се промени ситуацията.
Промяна в манталитета и мисленето на чиновниците. Тяхното мислене е от 2010 г., а в Европа хората, които се занимават с тематиката пътна безопасност мислят за 2025 г. и от тук идва големият проблем, отбеляза Йонко Иванов.
Йонко Иванов, инструктор: Никой от тези чиновници не се е замислял, че трябва в момента да се промени средата, в която се осъществява и пътуването, и обучението, и контролът, и съорганизацията на движението. Тези хора живеят с едни доклади, с едни концепции, които са морално остарели към днешния ден.