Строежът на 15-километровия тунел под Кресненското дефиле на автомагистрала "Струма" е твърде скъп за строеж и поддръжка и не отговаря на нуждите на страната. За това алармират експерти по транспортно строителство. Проектът за един от най-дългите тунели...
Строежът на 15-километровия тунел под Кресненското дефиле на автомагистрала "Струма" е твърде скъп за строеж и поддръжка и не отговаря на нуждите на страната. За това алармират експерти по транспортно строителство. Проектът за един от най-дългите тунели в Европа ще струва поне 1.1 милиарда лева. За да бъде оправдана инвестицията, през съоръжението трябва ежедневно да минават поне 40 хиляди автомобила, а експертите прогнозират реално трафикът да бъде два пъти по-малко. Тунелът е вторият етап от строежа на Лот 3 на автомагистрала "Струма", чието строителство все още не е ясно кога ще започне.
Заради сложността и мащабите на проекта строежът на тунела ще отнеме между 10 и 12 години. Опасенията на експертите са, че ще се наложи държавата да го завърши с пари от републиканския бюджет.
Николай Иванов, председател на Българска браншова асоциация "Пътна безопасност": Строейки тунела ще излезем със сигурност от програмния период 2014-2020, включително правилото Н+2, тоест може би няма да можем да използваме европейско финансиране.
Близо 50 милиона лева ще струва ежегодната поддръжка на 5-километровото трасе.
Проф. Иван Трифонов, Българска браншова асоциация "Пътна безопасност": Това ще тежи като воденичен камък на бюджета - десетки години напред.
Павел Диковски, председател на Българска Браншова Камара "Пътища": Трябва да се създаде организация за управление на експлоатацията на тунела. Ние нямаме система за управление на магистралите, камо ли на тунели от този тип.
Тунелът ще пресече Кресненското дефиле, което се намира в най-опасната сеизмична зона в България.
Иван Бойков, изпълнителен директор на Камара на строителите в България: Ако се случи земетресение и се разместят осите на тунела - това са непоправими щети. Просто няма да се използва.
Експертите предлагат вместо тунел да се използва вече съществуващия през дефилето път, който да бъде разширен. Този вариант обаче може да навреди на природата в района . А нови процедури за промяна на вече одобрените планове ще забавят проекта с още няколко години.