41% анкетираните в представителното проучване на "Алфа Рисърч" за предаването "Референдум" смятат, че българските евродепутати ще успеят да защитят значими национални каузи в новия европейски парламент. По-скоро не смятат над 53%, а без мнение са 5,2%.
;
По време на дискусията в "Референдум" българските депутати се обединиха около идеята да бранят националния интерес по темата с пакета "Мобилност", по който ще има гласуване в четвъртък в ресорната комисия в Европейския парламент.
Андрей Ковачев, ръководител на българската делегация на ЕНП /ГЕРБ, каза, че ще настояват да се върне досието по темата в Европейската комисия и тя да направи ново предложение.
Според Петър Витанов – ръководител на делегацията на българските социалисти в ЕП /БСП, няма оценка на въздействието при приемане на пакета по отношение на околната среда, работните места, потенциална нова социална вълна от миграция.
Ангел Джамбазки – член на ЕКР/ ВМРО, смята, че ако пакетът "Мобилност" бъде приет, той ще е в изгода на транспортния бранш в западноевропейските държави. Според него целта на тези предложения е да бъдат фалирани фирмите от периферните държави.
По темата с пакета "Мобилност" Илхан Кючюк – ръководител на българската делегация в Групата „Обнови Европа"/ДПС, цитира документ на Транспортната асоциация в Полша, според който предложението за пакет "Мобилност" не работи за единен европейски пазар и нарушава принципите, върху които е изграден Европейският съюз.
Радан Кънев от Групата на ЕНП / Демократична България коментира, че фактът, че пакетът "Мобилност" отново е на дневен ред илюстрира това, че Европейският съюз дава възможност на малките държави-членки да защитават своите интереси.
Някои от приоритетите си в Европейския парламент депутатите описаха така:
Андрей Ковачев, ръководител на българската делегация на ЕНП /ГЕРБ: Максимално добър бюджет за България, кохезионна политика, продължаване на годишната финансова рамка, да има достатъчно средства за нашите общини (...) По отношение на защитата на нашите национални общности, останали по една или друга причина извън пределите на отечеството, особено когато се отнася за Западните Балкани (...) По отношение на двойните стандарти при стоките и услугите, хранителните продукти. По отношение на дигиталната сфера, роумингът, който беше намален, географското блокира на дигиталните услуги.
Петър Витанов – ръководител на делегацията на българските социалисти в ЕП /БСП: Темата транспорт. Това, което се вземе като решение тук, и продължението в другите органи на Европейския съюз пряко ще се отрази върху българската икономика и върху българските превозвачи, българските транспортни работници и т.н. И това само един от многото примери - включително кохезионната политика. Всеки се чувства най-полезен в сферата, в която работи. Аз работя в сферата на транспорта. Изграждане на подходящата инфраструктура, която да осигурява свързаността между Изток, Запад, Север, Юг. Дигитализацията на транспорта. Намаляването на въглеродните емисии в транспорта. Сигурността, механизмът за сътрудничество и проверка.
Ангел Джамбазки – член на ЕКР/ ВМРО: Предстоящото решаване за изграждане на нов завод на голяма германска фирма. Тук колегата (Андрей Ковачев - б.р.) е започнал да събира подписи в защита на българския интерес между други европейски представители. Аз съм започнал по друг начин. Става дума за следното нещо. Голям германски концерт с публично участие е на път да изгради извън Европейския съюз в Турция голям завод. Турция, която нарушава човешките права, арестува журналисти и ги вкарва в затвора (...) Турция, която не спазва никакво екологично законодателство, замърсява въздуха както си иска. Турция, която се готви да наруши Споразумението за асоцииране, което е подписала за държавна помощ. (...) Ние сега искаме всички от Европейската комисия, старата и новата, да се произнесе - кога са искрени и какви мерки ще вземат. Когато ни казват, че ние ще се борим за нисковъглеродна икономика и против замърсяването на околната среда, но изнасят производство в Турция, която нарушава тези правила и замърсява, или когато ни казват, че трябва да защитаваме правата на журналистите и не виждат, че Ердоган държи журналисти в затвора.
Илхан Кючюк – ръководител на българската делегация в Групата „Обнови Европа"/ДПС: Темата за върховенството на закона, демокрацията и правата и свободите на човека са изключително важен въпрос за Европейския парламент, но от двете години стои на масата на Европейската комисия едно предложение на колегата Софи инт Велт (евродепутат от Холандия от партия D66), в което много просто се казва: Трябва да има справедлив начин на мониторинг на важните демократични стандарти във всяка една държава. По този начин ще се избегне въпросния член 7 от Договора за Европейския съюз. По този начин няма да поставя в такова положение, в каквото се намират в момента Полша и Унгария, и няма да съществува това разделение между Източна и Западна Европа, което по никакъв начин не допринася за общата позиция и управлението на Европейския съюз като такъв. Ние ще работим за разширяването на Европейския съюз, за интеграцията му в посока на Западни Балкани. За нас Турция е стратегически партньор и трябва да остане такъв.
Радан Кънев - член на групата на ЕНП / Демократична България: На първо място не мога да не откроя въпроса за европейската правосъдна политика. Искам да изразя ясна тревога, че в настоящия състав и приоритети на Европейската комисия явно тя губи позиции и като позиция на ресора "Правосъдие" в рамките на проекта за комисия, и като тежест на политическата фигура, която се занимава с този ресор, и като очевиден компромис между госпожа фон дер Лайен и някои от източноевропейските ръководители, които са обект на мониторинг или на наказателна процедура. Не е случайно това трудно решение, което аз взех при избора на председател на Европейската комисия, да не подкрепя фигура, която е от Европейската народна партия (...) Един въпрос е очевидно водещ за всички групи в настоящия Европейски парламент и това е приоритетът на климатичната политика. Трябва да сме наясно всички в България, че в този Европейски парламент има огромно мнозинство за радикални климатични политики (...) Рискът да се наложат климатични политики, които са непосилни за българската промишленост, а и за индустрии и представители на земеделието в цяла Европа, е наличен. Тук трябва да не допуснем грешката, която се допусна в миналия парламент с пакета "Мобилност".
;
Цялата дискусия гледайте във видеото.