Отговарят двама бивши регионални министри - Гроздан Караджов и Иван Шишков
Разделителни колчета и нова маркировка в отсечката на смъртта в Ловешко, нови проби за състоянието на асфалта по магистрала "Тракия" и непубликувана карта на Агенция "Пътна инфраструктура" за опасните участъци по пътищата в страната.
Така могат да се обобщят действията на държавата по темата за пътната безопасност днес. Излязоха и нови детайли около дейността на уволнения директор на пътната поддръжка в АПИ Даниел Иваничков, наричан "Касичката".
Оказва се, че той е бил освобождаван от работа в Пътната агенция и през пролетта на 2022 година. Искането е било на тогавашния регионален министър Гроздан Караджов. След като в чекмеджето на Иваничков били намерени сертификати за извършени, но неразплатени ремонти за 140 милиона лева. Няколко месеца по-късно той е върнат на работа, в мандата на служебния министър Иван Шишков.
Снимка: БНТ (Архив)
Двама бивши министри на регионалното развитие - Гроздан Караджов и служебния му приемник Иван Шишков, с противоположни аргументи - единият отстранява, а другият възстановява Даниел Иваничков на работа в АПИ. Караджов казва, че заварва пътищата в окаяно състояние, въпреки че само за година в текуща поддръжка и ремонти са инвестирани над 1 милиард лева. Затова не бил доволен от работата на инж. Иваничков. Според Шишков обаче отстраненият работел съвестно, а решението за връщането му на поста дошло от тогавашното ръководство на АПИ. Самият Иваничков обеща да се чуем, но не изпълни обещанието си.
В началото на 2022 г., месец след като е станал регионален министър, на Гроздан Караджов му се налага да търси бързо решение за разплащането на 800 милиона лева задължения за пътна поддръжка през 2021 г.
"Един ден, зам.-министърът ми тогава Явор Пенчев и председателят на УС на АПИ Тодор Василев дойдоха и ми докладваха, че след като бяхме внесли за текущи ремонти и поддръжка от предишната година в Народното събрание, след като бях внесъл доклада с точните цифри, в неговото бюро в чекмедже, както те ми обясниха, са открили сертификати за извършени работи за още 140 милиона лева. Това вече преля чашата на моето търпение и ги помолих още в същия час той да бъде освободен", обясни Гроздан Караджов, вицепремиер и бивш регионален министър от 13 декември 2021 до 2 август 2022 г.
Преди да вземе това решение през март 2022 г. Гроздан Караджов разговарял с Иваничков редовно, за да се търсят решения на проблемите със състоянието на пътищата в страната.
"Няколко пъти се сблъсках с тежки проблеми с текущия ремонт и поддръжката на пътищата. За много пътища, които трябваше да са в що-годе добро състояние получавахме десетки, дори стотици жалби по всички канали. Имах много ниска оценка за работата на Иваничков. И на фона на плачевното състояние на републиканските пътища към онзи момент, ама тя и към този е подобна, пак ви казвам, това беше много над моето ниво на търпимост, освободихме го на секундата".
Даниел Иваничков е върнат като директор, отговарящ за пътната поддръжка в АПИ през септември, месец след като Караджов е освободил министерския пост. По това време служебен регионален министър в кабинета на Гълъб Донев е Иван Шишков.
"Иваничков е бил служител на АПИ и преди аз да съм министър и то в този период, който аз дълго коментирах 2018 - 2021 година. Когато съм станал министър, ръководството на АПИ е имало пълното право да назначава специалисти, тъй като един от основните проблеми в АПИ е да се намерят лица, които да разбират и да работят. Относно Иваничков, моето впечатление, тъй като съм се виждал с него няколко пъти, разбира се, и бих казал, че той тогава изпълняваше задълженията си съвсем професионално и съвсем отговорно", каза арх. Иван Шишков, служебен регионален министър от 2 август 2022 до 6 юни 2023 г.
Свързахме се с Даниел Иваничков. Заради личен ангажимент обеща да се чуем по-късно и спря да отговаря на телефона си.
В началото на октомври е започнал ремонт на пътя Плевен - Дерманци - Гложене, който да поеме тежкотоварния трафик, който сега минава по пътя Плевен - Луковит, на който беше убита 12-годишната Сияна. Попитахме АПИ и за този казус. Вместо с интервю отговориха писмено, че работата трябва да приключи чак в началото на следващата година за едната част от пътя и през месец май 2027 г. за другата.