НОВИНИ

Вдъхновение за модата

Всички сме виждали онези безконечни опашки пред магазините, когато на пазара се появи нов продукт от любимата марка. Или дори да не е любима - от някоя нашумяла, комерсиална, модерна марка.

Стефан Георгиев
от Стефан Георгиев
19:58, 02.05.2024
Чете се за: 06:37 мин.
Aнализи
Стан Смит
Слушай новината

Всички сме виждали онези безконечни опашки пред магазините, когато на пазара се появи нов продукт от любимата марка. Или дори да не е любима - от някоя нашумяла, комерсиална, модерна марка. Макар подобни явления все повече да са в миналото заради онлайн-търговията, все още лесно можем да си представим върволицата от хора, които са готови да жертват часове от времето си, само и само за да се сдобият с ценната за тях вещ. Когато говорим за спорт - лесно можем да дадем пример, който да е достатъчно разбираем и за най-младото поколение.

Една от най-могъщите компании в индустрията за спортни облекла превърна името на Майкъл Джордан и в синоним на успешен моден продукт, след като силуетът му гордо "стои" върху стотици хиляди от маратонките на марката.

Въздушния обаче далеч не е единственият или първият, който е привличал вниманието на спортните гиганти при облеклата. Ще върнем лентата сериозно назад, за да разберем защо друга от най-популярните марки в световен мащаб и конкурент на тази, която промотира Джордан, решава да превърне в свой символ Стан Смит. Кой обаче е Стан Смит и защо мустакът му става толкова известен?

Като малък е детенце, което гони топката край кортовете в Пасадена, Калифорния, така наречения болбой. Сами разбирате - ще си говорим за тенис. Стан става професионалист през 1969 година (въпреки че се занимава с този спорт доста по-отдавна), а в началото на 70-те непросто нашумява в тенис-средите, а ги завладява напълно. Смит печели две титли от Големи Шлем - през 1971 е над всички на Откритото първенство на Съединените Щати, а година по-късно триумфира на Свещената трева в Лондон на Уимбълдън.

На двойки също жъне успехи, след като стига до общо 11 финала в турнири от Голямата Четворка, печелейки пет от тях. През 2005 година попада в класация за 40-те най-добри тенисисти изобщо в историята на играта. И въпреки тези си безусловни успехи, вероятно повечето хора ще възкликнат, когато чуят неговото име: "Ама това не беше ли обувка?!".

Споменатият от мен по-горе гигант в индустрията решава по идея на един от синовете на създателите на компанията - Хорст Даслер - да създаде обувка в средата на 60-те години, която да е от кожа и да е специално предназначена за тенис.

Първоначално от компанията се спират на французина Робер Айе, който в началото на 60-те е популярен в страната си след силни изяви на Ролан Гарос. Лошото е, че Айе не е достатъчно известен извън Стария континент, защото тогава все пак информацията не се разпространява със скоростта на светлината като в наши дни, а от компанията неистово желаят да пробият на американския пазар.

Славата на Смит вече е започнала да набира скорост и така се взима решение на маратонките да се появи лицето на американския тенисист. По онова време Стан точно е спечелил титли от Големия Шлем и е водещата ракета на Съединените Щати. Тогава той подписва договор, който се оказва изключително далновиден, защото продължава да му носи финансови средства и до ден днешен, когато той вече е почти на 80 години.

Първоначално все пак от концерна подхождат по-предпазливо и не бързат с експериментите и до 1978-а година на езика на маратонката може да се види портрет на американеца с изписано името на френския му колега Айе. Моделът обаче се харесва толкова много на публиката и на хората, които дори са извън средите на тениса, че от фирмата бързо решават да увеличат както производството, така и рекламата на продукта си.

Вероятно се досещате за онези бели маратонки със зелен кант и усмихнат човек с мустак, който гордо краси езика й. Да, това е мустакатият Стан Смит. Разбира се, маратонките отдавна са напуснали пределите на тениса и дори са символ на градската мода и култура, като още преди началото на 90-те години на миналия век са продадени над 20 милиона чифта. През 2014 от компанията много мъдро пуснаха модела отново на пазара и потребителите го приеха изключително радушно, като вече е доста трудно да се изчисли колко точно хора са отделили от средствата си, за да носят модела "Стан Смит".

Самата маратонка постоянно попада и в класации, които подреждат най-добрите спортни обувки, пускани на пазара някога, като тук говорим за комплексни "качества" - удобство, визия, цена, оценка на клиента. Между другото - самата обувка далеч не е толкова подходяща за тенис, каквото е било нейното предназначение в началото. С други думи - не очаквайте да видите изявените тенисисти в наши дни с подобна обувка на крака си, дори да са сключили договор със същата компания, която ги произвежда.

Това обаче едва ли вълнува особено много симпатичния Стан Смит, чието чувство задължително трябва да бъде отчетено. Заглавието на неговата автобиография е "Някои хора си мислят, че съм обувка".

Автор: Стефан Георгиев, БНТ

Последвайте нашия канал "Спорт по БНТ" във Viber

Последвайте ни и във Фейсбук, за да сте винаги в час с последните спортни новини

Намерете БНТ в социалните мрежи: Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok

Гледайте НА ЖИВО спорт безплатно на:

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Версията на Гешев: Вероятно Алексей Петров е земесен в моето покушение
Версията на Гешев: Вероятно Алексей Петров е земесен в моето покушение
Русия отрича да е използвала химическо оръжие в Украйна
Русия отрича да е използвала химическо оръжие в Украйна