НОВИНИ

10 години до пускането на жп линията София-Скопие

България и Македония си поставят 10 годишен срок за пускането на първите директни влакове между София и Скопие. Трасето е скоростно - в българската част е заложено движение с до 160 км/ч., а в македонската, заради трудния терен - 100 км/ч. До края на месеца се отваря процедурата за избор на проектанти за жп пътя от Радомир през Кюстендил до Гюешево.„По света и у нас“ ще ви разкаже цялата история на тази дългоочаквана жп връзка между София и Скопие в серия от репортажи.

Весела Смилец
от Весела Смилец
20:09, 21.10.2017
8037
Чете се за: 01:23 мин.
У нас

Изцяло нова жп линия от Радомир до границата с Македония при Гюешево. Според предварителния идеен проект тя ще струва близо 473 млн. евро.

Иво Янакиев, ръководител на отдел „Подготовка на проекти“ - ДП НКЖИ: Тук добре се виждат и илюстрират два характерни участъка за трасето - единият от Радомир до Кюстендил и вторият от Кюстендил до Гюешево.

Всичко ще бъде подновено, модернизирано, с най-съвременни изисквания. Да не забравяме, че линията не е електрифицирана в момента, а на етапа на завършване на строителството тя ще бъде електрифицирана.

Сега влаковете по линията се движат на места с 48 км/ч., а на други - с 88 км. А между Кюстендил и Гюешево композиция минава три пъти в седмицата - в сряда, събота и неделя.

След 10 години според идейния проект влаковете по трасето към Македония ще минават през 16 тунела с обща дължина 20 км. Най-дълъг ще бъде тунелът под Конявската планина - 12,5 километра. До момента такъв в България не е планиран.

Според Иво Янакиев, българските строители имат достатъчно опит и оборудване, за да строят новото жп трасе, въпреки че търговете ще са отворени за най-широк кръг от фирми в рамките на Европейския съюз.

;
Иво Янакиев, ръководител на отдел „Подготовка на проекти“ - ДП НКЖИ: Определено предизвикателство това са долините на Струма и урабнизираните територии - както е Кюстендил, както е Гюешево. Там има дадености, с които трябва да се съобразяваме. Гюешево, независимо, че е малко населено място, там също има паметници, които ние трябва да запазим и да не ги засягаме по никакъв начин.

Мемориалът на загиналите български войници в Балканската и Първа световна война е на няколко десетки метра от релсите, които след няколко десетки метра се губят в тревата, защото свършват дотук - на два и половина километра от границата. Трудната история на несъстоялата се и до днес жп връзка между София и Скопие започва като идея още от 1885 г. и минава като червена линия през български правителства и парламенти и до днес.

д-р Ангел Джонев, историк: Обикновено в района на Гюешево, където се намираме - вододелният тунел на ГМ линия София-Кюстендил-Скопие се е възцарила тишина. За последен път звуците на техниката се чуват през 1947-1948 година, когато тунелът е завършен в този вид.

Половината от непробития тунел е на българска територия.

Иво Янакиев, ръководител на отдел „Подготовка на проекти“ - ДП НКЖИ: От наша страна има изградени едни 550 м. облицовани, но те няма да могат да послужат за целите на новата съвременна жп линия. Те ще бъдат направени наново.
БНТ: Но тук ще бъде пробивът?
Иво Янакиев: Това е пробивът, това е направлението, то е фиксирано и няма промяна.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Жителите на Владая и Княжево блокираха главен път Е-79
Жителите на Владая и Княжево блокираха главен път Е-79
42 арестувани след 142-рото вечно дерби между Левски и ЦСКА в София
42 арестувани след 142-рото вечно дерби между Левски и ЦСКА в София