Проект за изграждане на музей на градския транспорт на София ще се опита да възкреси едни от първите трамваи в столицата. Една малка част от тях са оцелели, но са оставени на доизживяване в поделението "Трамкар" на Столичния електротранспорт.
Проект за изграждане на музей на градския транспорт на София ще се опита да възкреси едни от първите трамваи в столицата. Една малка част от тях са оцелели, но са оставени на доизживяване в поделението "Трамкар" на Столичния електротранспорт.
Така изглежда първият работен вагон на Столичния електротранспорт. В историческите архиви е известен като "Графинята". Белгийската машина стъпва на релсите през 1915 година и работи до 80-те години на миналия век. "Графинята" пренася в България първия пантограф. Нейната последна спирка се оказва един от работните складове на поделение "Трамкар".
"За да се възстанови с голям процент автентичността на един трамвай като време - може би от порядъка на година, година и малко повече. Би трябвало да струва от порядъка на цената на ремонт на един голям трамвай", коментира началникът на трамвайно депо "Красна поляна" Николай Николов.
В поделението има още няколко ценни антики. Още през 70-те години от електротранспорта са отделяли по две бройки от всеки модел, изведен от експлоатация. Единият е бил за предвиждания тогава музей, а другият за киноцентъра в Бояна.
"За жалост трамвайните мотриси, които са били закарани в киноцентъра, са унищожени. Тях ги няма. Те също са били атрактивни", каза Николов.
Проектът предвижда музеят да се помещава в бившото депо "Клокотница", където ще бъдат изложени експонатите. Именно там е било поставено началото на българския електротранспорт през 1901 година.
"Ние представяме концепция, която е с музей в центъра на града. Много лесно достъпен до Централна гара, до Лъвов мост, където има паркинги, градски транспорт и метро. В същото време експонатите ще могат да се движат в града", обясни инж. Цанко Симеонов от сдружение "Градски транспорт и инфраструктура".
Проектът е представен пред кмета на София Йорданка Фандъкова. От Столична община заявиха, че тепърва предстоят обществени обсъждания, които ще решат съдбата на античното наследство.