Всяка година 1200 деца отпадат от училище - те прекъсват образованието си или въобще не влизат в класните стаи. Това са деца с изгубено бъдеще, смятат от УНИЦЕФ, които организираха мащабно проучване за причините за отпадане на децата. На преден план са бедността, георграфската отдалеченост и невладеенето на официалния език.
Всяка година 1200 деца отпадат от училище - те прекъсват образованието си или въобще не влизат в класните стаи. Това са деца с изгубено бъдеще, смятат от УНИЦЕФ, които организираха мащабно проучване за причините за отпадане на децата. На преден план са бедността, георграфската отдалеченост и невладеенето на официалния език.
Най-често родителите са неграмотни. Не смятат, че образованието е важно за децата и не ги водят на училище. Спиране на детските като мярка има известен ефект, но пък увеличава фиктивното присъствие в училище. Освен крайната бедност, бариера към класните стаи са и някои културни особености на малцинствата.
"Да не изпращат децата си на училище или да задържат момиченцата по-рано вкъщи с цел те да бъдат омъжени или с цел да помагат в домакинството", обясни някои от причините Диана Вакарелска - програмен директор на УНИЦЕФ.
За да се пречупи този порочен кръг на бедността, трябва да се работи усилено с тези общности. Някъде стига дори помощ с химикалки и дрехи за децата. Но е трудно с тези, които отиват с родителите си на работа в чужбина.
"Проблемът обаче е, че не сме сигурни дали продължават да учат там, където отиват с родителите си или просят на улицата", каза Диана Вакарелска.
Част от работещите мерки срещу ранното отпадане са горди да споделят от 67-мо столично училище. Децата от близките ромски махали идват редовно, привлечени не само от закуските. Но и от множество извънкласни занимания. Най-хитов е духовия ученически оркестър.
Причините за отпадането на децата от училище са подробно изяснени и те определено могат да бъдат преодолени. Стига да има воля за това.