Българските шестнайсетгодишни ученици са в дъното на международна класация. Деветокласниците са на 51-ва позиция от общо 65 държави по четене в изследването - ПИЗА 2012-та. Малко по-добри са позициите им по математика и по природни науки.
Българските шестнайсетгодишни ученици са в дъното на международна класация. Деветокласниците са на 51-ва позиция от общо 65 държави по четене в изследването - ПИЗА 2012-та. Малко по-добри са позициите им по математика и по природни науки.
Днес резултатите от изследването бяха представени в просветното министерство. Според експертите имаме напредък в сравнение с 2009-та година, но знанията на голям процент български ученици остават незадоволителни.
Тази година изследването ПИЗА обръща най-голямо внимание на математиката.С резултат от 439 точки,България е на 47-мо място от общо 65 държави от целия свят.С най-висок резултат - от 613 точки, са учениците от район Шанхай на Китай.Следват Сингапур и Хонконг.Чак на осма позиция е първата неазиатска държава Лихтенщайн.
Притеснителното е, че резултатът на българските деветокласници е под този на европейски държави като Чехия, Франция, Великобритания, който се приема за среден и е от около 494 точки. Ние сме във втората половина на таблицата заедно с държави като Турция, Румъния, Кипър, ОАЕ. На последното място е Перу.
Над 43 % от българските ученици попадат в първото и дори под първото равнища на трудност на задачите,които са решавани, което доказва, че тене се справят с математиката.
Това означава, че българските ученици могат да се справят само с най-елементарни задачи,свързани с аритметични действия, но не и да обобщават и прилагат информация от практиката - нещо, на което се набляга в изследването.Що се отнася до пола на учениците, то по математика, обратно на повечето европейски страни, у нас по-добри са момичетата. Те имат с две точки повече от момчетата.
По четене момичетата водят с много повече. В тази област деветокласниците ни са едва на 51-ва позиция с 436 точки.На първите позиции отново са Шанхай-Китай, Хонконг, Сингапур. По природни науки е най-доброто ни класиране - 45-та позиция.Първите три места са същите като и при четенето.Трябва да се отбележат и традиционно добрите позиции на скандинавските държави - на пето и шесто място са Финландия и Естония.
"Постиженията на българските ученици са по-добри в сравнение с предходни етапи на изследването,но остават под средните", каза зам. министърът на образованието и науката Атанаска Тенева
За съжаление изследването отчита и много силно влияние на социално-икономическата среда върху образованието.По-добри резултати имат децата от семейства с по-добър професионален и образователен статус. Министерствотона ще наблегне още повече на целодневното обучение, за да се обхващат в училище и децата от рисковите социални групи.