ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

КЗК иска криминализиране на картелните споразумения

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 01:11 мин.
Икономика

При картелни споразумения да се носи наказателна отговорност, а всички нормативни актове на държавно и местно ниво да бъдат съгласувани с Комисията за защита на конкуренцията.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
При картелни споразумения да се носи наказателна отговорност, а всички нормативни актове на държавно и местно ниво да бъдат съгласувани с Комисията за защита на конкуренцията. За това се обяви председателят на анти монополната комисия Петко Николов. От януари досега комисията е наложила санкции за над 35 млн. лева, повечето от тях - за злоупотреба с господстващо положение. Най-често картелни споразумения има при търговията с хранителни продукти, в застраховането, строителството, а напоследък и в енергетиката. От КЗК предлагат да се приложи европейският опит, който показва, че криминализирането на картелите е довело до пълното им изчезване в 19 държави. От комисията вече са подготвили предложения за законови промени.
Петко Николов - председател на КЗК: "Наказателната отговорност винаги трябва да се налага на физическите лица, които представляват компании, чиито компании участват в тези забранени споразумения. От друга страна нашата комисия ще остане, като орган, който административно ще санкционира компаниите вече - имуществено - затова, че те участват в едно такова забранено споразумение".
Най-сигурният начин да се докаже картел е внезапна проверка в заподозряната фирма. Преди това обаче съдът трябва да даде разрешение.
Дарин Станков - директор на дирекция "Антитръст и концентрации" в КЗК: "Мога да кажа, че в почти всички случаи оставаме неприятно изненадани ние, че всъщност предприятията знаят за нашето предстоящо идване. Всъщност съдът уведомява страните за издаденото разрешение. Може би тука се крие разковничето на това, че ние нямаме разкритие в последно време на огромни картели".
Според КЗК това трябва да се промени. Трябва и задължително да се съгласуват всички нормативни актове, защото институциите не се съобразявали със становищата за нарушаване на конкуренцията. Като пример беше посочен Законът за автомобилните превози.
Кирил Пангелов - директор на дирекция „Правни анализи и политика на конкуренцията" в КЗК: "Бе въведено правомощие за общинските съвети да определят максимални цени за таксиметровите услуги в общините и дори да определят квота- т.е. брой на таксиметровите превозвачи. Това за нас е тежко ограничение на конкуренцията."
От КЗК съобщиха още, че все още се работи по производството срещу трите ЕРП-та за господстващо положение, окончателното решение ще бъде съгласувано с Брюксел.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?