Продължава спадът в цените на горивата. Тази сутрин най-масовият бензин А-95 и дизелът паднаха под психологическата граница от 2 лева за литър - до 1,99 лв. Понижението е с близо 60 стотинки за една година. Причината - поевтиняването на суровия петрол на международните пазари, който днес се търгуваше за 50 долара за барел - рекордно ниски нива, които не сме виеждали от далечната 2004 година. Експерти посочват, че ако цените се задържат на сегашните нива, българската икономика ще спести 1 млрд. лв.
тази година.
Шофьори, които зареждат на твърда сума - най-често за по 20-30 максимум 50 лева. Такава беше гледката днес на една от столичните бензиностанции. Ниските цени на бензина и дизела са добре дошли, но има накъде да падат още - категорични бяха водачите.
Статистиката показва, че българинът зарежда резервоара си средно между 2 и 3 пъти месечно, което ни нарежда в дъното на класацията в Европа. По-ниските цени сега със сигурност ще променят този факт.
"България е нетен вносители изобщо на енергия. А конкретно на течни горива и на петрол е на практика 100% зависима от внос. Което означава, че за българската икономика и за българския бизнес това означава по-малко общи разходи за горива. Вероятно това ще се измери в рамките на може би около почти 1 млрд. лв. спестени разходи в рамките на година, ако, разбира се, тези стойности се запазят. Ако щете, това може би означава около 1,5% по-малко разходи за българските домакинства. Общо. Тези средства могат да се
насочат другаде, могат да бъдат спестени, разбира се, ние не знаем какво ще направят хората. Така че петролът е важен за българската икономика, изобщо енергоносителите. Общото потребление на течните горива е около 7-8% от БВП. Значи представете си един спад на цените от 10 или 20% какво означава това за разходите изобщо за горива на икономиката", коментира Лъчезар Богданов, икономист в "Индъстри уоч".