ИЗВЕСТИЯ

Моите новини
Терористична атака с жертви в Йерусалим
Чете се за: 00:45 мин.

ЗАПАЗЕНИ

Транспортната комисия гласува да бъдат възстановени спрените 38 влака

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 01:54 мин.
У нас

На бурно заседание, продължило повече от 3 часа, Транспортната комисия в парламента гласува да бъдат възстановени спрените 38 пътнически влака.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
На бурно заседание, продължило повече от 3 часа, Транспортната комисия в парламента гласува да бъдат възстановени спрените 38 пътнически влака. Препоръча на министъра на транспорта Ивайло Московски да отмени планираното съкращаване на още 90 от началото на февруари, а на финансовия министър Владислав Горанов да възстанови 40-те милиона лева, взети от субсидията на БДЖ за 2015 г. В петък предстои среща между Горанов и Московски, на която ще се реши ще бъдат ли върнати средствата. Реален е шансът, но всичко зависи от срещата в петък между двамата министри. Декларацията, която гласува транспортната комисия, има препоръчителен характер. Важно е да отбележим обаче, че тя беше гласувана единодушно от всички политически сили. Министър Московски изрично подчерта, че БДЖ ще възстанови влаковете, ако бъдат върнати 40-те милиона лева по сметките на Холдинга. Посочи обаче, че това е временно решение, глътка въздух за БДЖ. То не отменя необходимостта от Стратегия за дългосрочно развитие на железницата. Такава стратегия БДЖ и транспортното министерство ще изготвят до средата на февруари и ще внесат за гласуване в НС в срок до 4 месеца. Така че да има сигурност, че което и правителство да дойде на власт, то няма да стопира реформата в сектора. Не е изключено в Стратегическия документ също да се разпише съкращаване на влакове, тъй като наистина има доста губещи линии. Всичко зависи и от размера на държавните субсидии в следващите години. Така или иначе трета точка от декларация препоръчва връщането на 38-те влака. Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Ще направим всичко, което е по силите ни, включително с парламентарна подкрепа, за да стабилизираме железницата. Стигнахме до решение, че трябва да се изготви Стратегически документ, той да бъде подкрепен от парламента, вътре в него да влиза инвестиционна дългосрочна програма, мерки за реформа - такива, които да бъдат следвани от всяко едно правителство, без значение чие е то. Спазим ли тези принципи, бъдеще има за железниците, и то не лошо. Владимир Владимиров, изп. дир. на БДЖ: Точка трета означава, че се връщаме на изходното положение и БДЖ ще направи 45 милиона загуба тази година. И следващата година по средата на година ще се декапитализира дружеството. За нас е важно да имаме по-дългосрочна визия за доста неща от гледна точка на държавата, но най-вече за субсидията. Ако субсидията се запази на сходни нива, ще правим оптимизации там, където са най-наложителни. Условието е едно - първо, да има съгласие на финансовия министър. И, второ - ЕК да се съгласи това да се случи, тъй като без разрешение от Комисията, възстановяването на парите ще се счита за непозволена държавна помощ. За да има съгласие от ЕК, тя трябва да се увери, че в близките няколко години БДЖ ще се развива финансово стабилно. Именно затова Ивайло Московски и БДЖ предлагат Стратегически документ за развитието на БДЖ в следващите от 7 до 10 години. Така или иначе не всички от въпросните 38 влака могат да бъдат възстановени, тъй като 32-ра серия от тях, които се движат по Подбалканската линия, са технически остарели и са опасни дори. Една от възможностите е да се пуснат в движение т.н. шинобуси, които, най-общо казано, представляват автобуси, или мотриси, които се движат по релсите - на дизел или на електричество. Такива функционират в Германия, Франция, Швеция, та дори и Индия и Шри ланка. Те са по-икономични, тъй като не маневрират, от един вагон са, движат се на принципа на метрото и съответно ще осигуряват по-малко места, които ще се запълват с пътници. Останалите варианти са финансова децентрализация - т.е. общините са получават субсидия за превоз на пътници и те сами да решават автобус или влак ще ползват. Или алтернативата са автобусите.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?