НОВИНИ

Петър Мутафчиев за качеството и безопасността на железопътния транспорт

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев заяви в Сутрешния блок на БНТ, че е разпоредил проверка за качеството и безопасността на рециклираните вагони, които ще бъдат доставени за БДЖ.

петър мутафчиев качеството безопасността железопътния транспорт
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
09:07, 26.02.2009
Чете се за: 14:21 мин.
У нас

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев заяви в Сутрешния блок на БНТ, че е разпоредил проверка за качеството и безопасността на рециклираните вагони, които ще бъдат доставени за БДЖ. Мутафчиев допълни, че ще поиска от прокуратурата да провери сигнала, че вагоните не отговарят на изискванията, но засега няма причини да се съмнява в качеството им и да подозира корупционни практики при закупуването им.

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев каза, че няма сериозни причини за притеснение около днешния вот на недоверие. В студиото на "Денят започва" той обясни, че правителството подробно е представило дейността си за последните три години и половина. Управляващите са очаквали подобен ход от опозицията, но не са очаквали мотивите да са толкова "предизборни". След като мотивите са толкова общи, а именно цялостно несправяне с управлението, министрите имат право на достатъчно дълги изказвания, за да отчетат свършената от тях работа.

Министерство на транспорта постави през този мандат, една стабилна основа по отношение на стратегическото развитие на транспорта. Беше изработена стратегия за цялостно развитие на транспортната система на страната, включително интегрираната система за инфраструктурата до 2015 година, което дава възможност за балансирано развитие на различните видове транспорт и за развиване на различните видове инфраструктура - енергийна, транспортна, социална.

По време на управлението на кабинета Станишев са подготвени и ще бъдат открити три фериботни връзки: Силистра-Калараш (този фериботен комплекс е открит и работи в момента), Варна-Кавказ (ще бъде открита на 3 март) и Никопол-Турну Мъгуреле (ще бъде открит в края на март).

Субсидията за железопътен транспорт е увеличена от 40 млн лв. през 2004 г. на 80 млн лв. през 2006, за да може да се започне обновление на жп транспорта, така че той да отговаря на европейските изисквания.

Относно трагедията във влака София-Кардам, министърът каза, че отговорността не е само на персонала, защото не може 15 години жп транспортът у нас да е оставен на самотек. За това имат вина и правителствата, управлявали през тези години. Европейската комисия разрешава подпомагане само и единствено на тоз вид транспорт от държавите. Това е така, защото това е сигурен транспорт, решава до голяма степен проблема със задръстванията в градовете и по магистралите, екологично чист, може да бъде и много бърз транспорт.

За първи път от 20 години е намалено времето за пътуване с 1 час за Видин и с 45 минути до Бургас. Това е резултат от правилната работа на Национална компания железопътна инфраструктура и правилно изразходваните средства. Относно рециклирането на стари вагони министърът обясни, че от старите вагони остава само рамата, всичко друго се сменя: околооси, талиги - само подът е стар.

ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО

Водещ Марин Маринов:
Продължаваме с транспортния министър Петър Мутафчиев, който е гост в студиото. Добро утро.

Петър Мутафчиев:
Добро утро.

Водещ:
Амбициозна програма от, така, инфраструктурни проекти по оперативна програма "Транспорт", анонсирана преди около месец с малък процент на усвояемост на средства, почти нищожен до момента, от тези 2 милиарда, които са по тази програма. Антикризисни мерки, обявени във връзка с финансовата и икономическата криза. Ускоряване строежа на Дунав мост 2, развитието на летище Пловдив. В същото време въпросителни около обновяването на вагонния парк в БДЖ, въпроси, които поставя опозицията. В същото време вот на недоверие. Общо взето, рамката на разговора, поставен, така, в този контекст.

П. Мутафчиев:
Доста широка рамка.

Водещ:
Спокойно изглеждате преди днешния вот, преди гласуването на днешния вот на недоверие.

П. Мутафчиев:
Аз не виждам, че има и сериозни основания за притеснение, изхождайки от това, че и на вчерашния дебат правителството представи това, което беше направено за тези три години, повече от три години и половина. Знаете, че все пак право си беше на опозицията да поиска такъв вот на недоверие, тъй като това беше последният шанс преди самите избори и ние очаквахме подобна реакция от тяхна страна. Не очаквахме обаче мотивите, които ще бъдат за този вот, да бъдат толкова предизборно представени с общи тези, в които няма конкретика като мотиви, за да може съответно да се каже - да, това, което ние твърдим, е вярно.

Водещ:
То не остана като че ли и много време на опозицията да развие, защити, така, тезите си. Свърши ли работа тактиката с продължителните изказвания на министрите?

П. Мутафчиев:
Не е проблем времето. Когато има дебат, всяка една парламентарна група има точно определено време. Това, че в края на краищата, след като. . .

Водещ:
Министрите говорят извън това време, нали така?

П. Мутафчиев:
Да, министрите имат повече време да говорят, но след като обвинението е за неуспех на общата политика на правителството, все пак правителството и всеки един министър има право съответно да представи и пред българското общество, и пред опозицията това, което е свършено, за да опровергае едни общи безсмислени тези.

Водещ:
Вие във ваше експозе, ако трябваше да изнесете, какво бихте изтъкнали, защото мандатът наближава края си?

П. Мутафчиев:
Е, много неща бих могъл да кажа и по отношение. . .

Водещ:
Само да ви предупредя, че нямаме 40 минути. . .

П. Мутафчиев:Просто затова ви казах, че темата, която вие очертахте, е доста широка. Това, което ние направихме, е най-напред да поставим една стабилна основа по отношение на стратегическото развитие на транспорта. Знаете, че беше изработена една цялостна стратегия за развитието на транспортната ни система, включително интегрираната система за инфраструктурата на правителството до 2015 г., което дава възможност за балансиране на развитие на отделните видове транспорт, а за обвързване и на различните видове инфраструктура - енергийна, транспортна, социална. Това е един много важен момент, за да има яснота и последователност в работата на всяко едно правителство. От друга страна, за нас приоритет беше изграждането на инфраструктурите и връзките между отделните страни. И само един факт ще ви дам. По време на нашето управление бяха подготвени и ще бъдат открити три фериботни връзки. Първата това е Силистра - Калараш. Знаете, на зелено започнахме това строителство с един перфектен по отношение на изпълнението си концесионер. Този фериботен комплекс е открит и работи в този момент. На 3 март ще открием втората връзка, това е Варна - Кавказ. В края на март очакваме и Никопол - Турну Мъгуреле, което е един сериозен знак за активността на правителството. И ако ви попитам колко фериботни връзки бяха открити от 1991 г. до примерно 2007 г., вероятно няма да се досетите за нито една нова фериботна връзка. Обновяването на железниците и приемането на програма за нейното финансиране, което започне още от тази година. Само един пример ще ви дам. Ако 40 милиона се отделяше за железопътен транспорт 2004 г., 2006 г. ние увеличихме тройно размера на субсидиите, за да може да започне обновяването на железопътния транспорт и достигането на съвместими параметри с европейския транспорт. Осем концесионни сделки. . .

Водещ:
И в същото време една голяма трагедия точно в железниците, понеже. . .

П. Мутафчиев:
За голямо съжаление.

Водещ:
Във влака София - Кардам. Една година по-късно само трима души, началничката на влака, шафнерът и този заместник-директор в БДЖ, който е отговарял за този тип вагони, само те отиват на съд.

П. Мутафчиев:
Все още няма обвинителния акт. Аз затова и не искам да коментирам ситуацията в този момент, знаете, че премина и дебатът в парламента. Наистина това е една сериозна трагедия и аз още в самото начало споделих пред всички, че за нас е много важно да се види къде са отговорностите. И аз не мисля, че отговорността е само примерно в персонала, ако се констатират конкретни нарушения, както се твърди от прокуратурата, по отношение на обучението, по отношение на неправилно действие и паника, и т.н. Но все пак трябва да си помислим българската държава, каква беше нейната отговорност за това. Не може 15 години да се остави железопътният транспорт на самотек, т.е. да се самоиздържа, няма такава страна. Аз мога да ви дам хиляди примери с европейските страни как се финансира железопътният транспорт. И единствено ЕК и ЕС разрешава финансиране на този вид транспорт от държавата, на никой друг вид транспорт, защото, първо, че това е сигурен вид транспорт, създава достатъчно удобства, помага за решаването проблемите със задръстванията в градовете и по магистралите, екологично сигурен, а същевременно може да се направи така, че да бъде и много бърз транспорт за придвижване.

Водещ:
Това по принцип е така. Стана ли по-сигурно пътуването с българските железници след тази трагедия? Защото имаше и други пожари и след товавъв влакове.

П. Мутафчиев:
Категорично мога да кажа, вие си спомняте, че още след пожара аз издадох една заповед с десет точки. Изпълнени са много неща и по отношение на промени на нормативната база, и по отношение обучението на персонала, също така и уведомяването на.

Водещ:
Продължават ли да се заключват спалните вагони?

П. Мутафчиев:
По принцип това е едно правило, което е залегнало общо в европейските железници, но се заключват само с така наречените карете, която е самата дръжка на вратата на влака, но същевременно. . .

Водещ:
За зрителите припомням, че точно това беше една от причините за трагедията, хора изгоряха пред заключена врата.

П. Мутафчиев:
Да, защото съответно имаше и щифтове, които са. . .

Водещ:
Няма връзка, така, не са отворени вратите. . .

П. Мутафчиев:
Връзка има между съответно персонала, и тогава е имало джи ес ем връзка. Но вижте какво, много е важна модернизацията за това, което говорите, по отношение на сигнализацията, по отношение на пътя. И това, което мога да кажа, е, че през миналата година чрез стабилизиране на железния път ние успяхме в две от основните направления да намалим времепътуването, което е сигурност, с 1 час до Видин и 45 минути до Бургас. За първи път от 20 години се случва това. Досега винаги железниците намаляваха времето. Това е резултат от правилната работа в Национална компания "Железопътна инфраструктура" и от средствата, които ние успяхме да осигурим.

Водещ:
Уверен ли сте, че подобна трагедия не може да се случи отново?

П. Мутафчиев:
В транспорта никога няма стопроцентови гаранции.

Водещ:
Да, безспорно.

П. Мутафчиев:
Не бива дори не само. . . от бъдещи министри да се търси такава сигурност. Никога не можеш да бъдеш. . .

Водещ:
За себе си спокоен ли сте, че във вашето ведомство сте направили необходимото, за да не се повтори трагедията?

П. Мутафчиев:
. . .спокоен, когато във въздуха, по шосетата, по железопътните линии се движат превозни средства. Тези превозни средства в края на краищата са техника, която може да направи авария, управлява се от хора, които може да има субективна грешка. По-важното е това, което вие казвате - ние като ведомство, железопътните предприятия като мениджмънт да направят всичко възможно в обучението на персонала, в поддържането на подвижния състав, това са локомотивите и вагоните, така че те да бъдат сигурни и да сме убедени в това, че ние сме си свършили нашата работа.

Водещ:
Това ви питам - дали сте направили така, че рискът да е минимален, и сте спокоен за това.

П. Мутафчиев:
Категорично искам да кажа, че това, което е необходимо, ние го правим и необходимият контрол от страна на министерството към железопътните предприятия също.

Водещ:
По отношение на тези рециклирани стари вагони, за които ДСБ повдигнаха въпроса, че са по-стари от десет години, че са произведени 1971 г., там какво показа вътрешната ви проверка?

П. Мутафчиев:
Това, което искам да ви кажа, че рециклиран вагон означава, т.е. да остане само рамата на вагона, и на него се изгражда изцяло един нов вагон. Първо, този модел наистина е от 1971 г. Аз в момента съм подготвил искане, днес ще го представя в прокуратурата, на база на сигнала на господин Атанасов да се направи проверка, но в никакъв случай не мога да се съглася в обвинение, виждате ли, че, без каквото и да е доказателство да е вярно, че има някаква корупционна практика. Напротив, лично аз, след като вече премина конкурса и по сигнал на железопътна администрация, разпоредих проверка да се види дали тези вагони са в действие в Германия, какво е тяхното състояние и препоръчахме, тъй като министърът на транспорта не може да спре една сделка на търговско дружество, но препоръчахме да не бързат с подписването на договора.

Водещ:
Рамата по-стара ли е от 10 години, за да изясним. Моделът е 1971 г., ама сигурно е важно кога е произведена тази рама.

П. Мутафчиев:
След като мине проверката ще ви кажа, ще ви кажа точно. В момента са представени, доколкото разбрах, и всички документи. Възможно е да е по-стара и това е по принцип практика, но това не е проблемът, искам да го знаете, това е практика в цял свят. В момента 40-те нови вагона, които ние ще рециклираме, също ще бъдат съответно, нали, на стара основа, но се сменя изцяло около осите, сменят се талигите, всичко това, което е във вагона, е ново, единствено само подът, дето има една дума. . .

Водещ:
А защо е избрана точно тази фирма, съмненията са, че тя е с най-малък опит, а в същото време била предпочетена. . .

П. Мутафчиев:
Защото. . . А вие сигурен ли сте това, което ме питате, в момента. . .

Водещ:
Аз цитирам, цитирам данни, които бяха изнесени в парламента. Питам ви дали е така, питам ви дали е така?

П. Мутафчиев:
. . .без, без каквото и да е доказателство. След като конкурсът е определил тази фирма в една комисия, в която има представители, определени от генералния директор на БДЖ, аз не мисля, че ти биха си позволили да направят каквото и да е, за да съответно насочат към една фирма. Най-малкото, което, ако имаше такъв проблем, щеше да има оспорване. Така че проверката, която ще поискам от прокуратурата, за да се докаже истината, надявам се наистина, че ще покаже, че са си свършили работата. Ако са допуснали и най-малка грешка, аз веднага ще взема мерки. Но да се твърди, така, и по медиите лесно да се прихваща - абе, някой казал, че там има корупционна сделка, без да е дал нито едно доказателство.

Водещ:
Питам ви дали имате съмнение, вие казвате, че нямате, нали така към този момент?

П. Мутафчиев:
Аз казвам, че до този момент нямам съмнение, имам сигнал, но съм длъжен като министър да направя съответно тази проверка и ще поискам от прокуратурата да се направи тази проверка. Ако има някой, който е сгрешил, ще си понесе последствията.

Водещ:
Тези съмнения се мултиплицират, защото знаете, че много, така, оценката на Брюксел за кабинета е свързана с доста негативни констатации.

П. Мутафчиев:
Значи, обща оценка за кабинета на Брюксел. . . кажете ми кой е дал? Има конкретни, примерно, критики на Брюксел в определени. . .

Водещ:
Санкциите не са ли, санкциите не са ли оценка?

П. Мутафчиев:
Да, но то е в определена сфера.

Водещ:
Санкции, свързани с евросредства.

П. Мутафчиев:
Съгласен съм, но това е в определена сфера. Примерно се казва - ние имахме съмнения в пътния фонд, тъй като, нали, братът на директора ръководи фирма, която е взела. . . Но защо слагаме под общ знаменател примерно всичко? Прокуратурата разследва този случай, казва се каква е истината и т.н. Много често се бърка, включително вчера в един вестник: спряха парите по "Транспорт". В транспорта не са спирани никакви средства, включително автомагистрала "Люлин", която е. . . в пътната инфраструктура е автомагистралата в момента, за която не се отпускат средства, но ние продължаваме да я финансираме, тя не е била към Министерството на транспорта в този момент. Така че за определени примерно констатирани, включително и от нас практики на корупция, вие си спомняте министър Румен Петков, когато успя чрез НСБОП да разкрие точно една такава лоша практика в пътната ифраструктура, тогава излезе за малко, че той е виновен даже, че го е разкрил, защото, виждате ли, имало корупция. Ами, нали това е целта на правителството - да се бори с корупцията. И аз мисля, че ние правим всичко възможно и с мерките, които се взеха по фондовете, и т.н., с одитите, които ние правим. Един пример ще ви дам. Ние примерно като управляващ орган и нашият одит след проверка, направена по два от проектите, които трябваше да бъдат представени от оперативна програма "Транспорт", затова, чеонстатирахме конкретни нарушения, ние отказахме финансиране. Това е превантивна мярка именно по този въпрос и държавата работи добре в тази посока.

Водещ:
Казвате това са, така, оценки по конкретни случаи, конкретни. . .

П. Мутафчиев:
Не може да се правят общи изводи.

Водещ:
. . . конкретни ресори, не може да се прави извод за цялото правителство.

П. Мутафчиев:
Да, така е.

Водещ:
Българското правителство не приложи ефективно законодателството срещу корупцията. Доклад на Държавния департамент на Съединените щати. В смисъл не се говори за отделни ресори. Правителството не съумя да приложи това законодателство ефективно. Българското правителство не преследва настъпателно организираната престъпност или корупцията. Български официални представители често пъти участват в корупционни практики безнаказано. Това за вашето правителство, в смисъл за българското правителство става въпрос.

П. Мутафчиев:
Общата констатация, която е и в доклада, касае точно оценка на мерките, които се вземат. Но това не е оценка, че българското правителство е правителство, което нищо не прави. Напротив, ние правим, има конкретни съответно резултати, има, разбира се, и това, което не сме могли да постигнем. Но не забравяйте едно - че това не е само въпрос на правителството, това е въпрос на всички власти, включително и съдебна система, нали. . .

Водещ:
Всяка, всяка си носи отговорността, разбира се.

П. Мутафчиев:
Отговорността, но това е една обща система. Ако има най-малко разминаване във взаимодействието на тези власти в тази посока, разбира се, резултатите не могат да бъдат толкова бързи и толкова качествени. Но дайте. . .

Водещ:
Понеже няма в студиото представител на съдебната власт, затова не питаме него.

П. Мутафчиев:
Съжалявам, че. . .

Водещ:
Имаме на изпълнителната, питам ви вас.

П. Мутафчиев:
Да, но съжалявам, че ме питате мен по ресори, които не са мои, но само едно ще ви кажа. Та вижте колко членове на организираната престъпност в момента имат прокурорски дела, нали. След като се приключи, надявам се, че ще има и резултати. Нека да не ги изреждаме име по има във вашето студио. Но нека да говорим и за транспорта, все пак по съдебна система. . .

Водещ:
Те са, те са. . . Не, аз не ви питам за съдебната система, мисля, че са свързани нещата. Тези случаи, тези скандали, съмнения за далавери, те не поставят ли под въпрос и много от тези инфраструктурни проекти по оперативна програма "Транспорт"?

П. Мутафчиев:
Поставят.

Водещ:
Няма търгове, други са върнати.

П. Мутафчиев:
Категорично поставят, затова аз съм и толкова. . .

Водещ:
Затова мисля, че са свързани темите.

П. Мутафчиев:
. . . чувствителен на темата, когато се говори фриволно за корупция. Когато има конкретни данни - да, тези конкретни данни трябва да се дадат на прокуратура, на правителство, за да може да се вземат конкретните мерки. Аз само един пример ще ви дам как понякога безсмислено се злепоставя цялата ни страна. Когато пристигна комисията по петициите, по три въпроса беше до Министерството на транспорта. И установяваме, че тези три въпроса са представени в Европейската комисия по петициите, без предварително, от българския евродепутат от ГЕРБ, без предварително тези въпроси да са поставени нито в нашия парламент, дори и в Министерството на транспорта. Пристигат от Европейския съюз и ни казват - чакайте, вие не сте дали отговори. Напротив, ние сме дали отговори, представихме ги и т.н., и т.н. Значи, не може ние сами да представяме с неверни данни една картина за страната ни, която може да ни дискредитира, да загубим средства и т.н. Аз казвам - да, там, където има конкретни данни, тези данни трябва да се обявяват в обществеността, включително за да служат и за, така да се каже, един урок на всички останали, които мислят подобни практики да използват. Но не бива да се говори без доказателства. Мисля, че това е пагубно за цялата ни държава, не за правителството.

Водещ:
Да, разбира се. Не знам обаче дали това е, в смисъл едва ли това е причината опозицията, че говори в чужбина за страната. . .

П. Мутафчиев:
Не, има, има и конкретни практики и те са включително констатирани от българското правителство.

Водещ:
Едва ли това е причината за от 2 милиарда евро по оперативна програма "Транспорт" да са усвоени 662 хиляди.

П. Мутафчиев:
Ами, ако искате да поговорим по тази тема? Значи, първо, не може да сравнявате оперативна програма "Транспорт" с останалите оперативни програми. Тук става дума за няколко големи проекта. В момента чрез програма ИСПА и това е съгласувано с Европейската комисия, ние разработваме 6 проекта. Единият, големият проект, който ще бъде готов 2010 година, това е Видин - София. Сумата, която ще възлезе за строителство на новия железен път, тъй като той трябва да отговаря на параметрите на Европейския съюз, е над 2 милиарда и 300 милиона евро. Това означава, че този проект ще се прави в няколко преходни периода, планови периода. Приключваме до юни месец, но от 2007 година ние ги възложихме тези проекти, до юни месец ще приключат проектите София - Пловдив, Радомир - София и Драгоман - София. И това са проекти, вероятно които ние ще предложим от железопътната инфраструктура. София - Пловдив ще бъде над 1 милиард и 200. Това означава, че в 2010 година, когато влиза правилото N плюс 2, тези средства ние може да ги ползваме до 2016. Съответно ще имаме проекти за три програмни периода и това ще го направи нашето правителство. Не може да се каже, че голям инфраструктурен проект трябва да се представи първата година. Напротив, вие знаете, че ние бяхме едни от първите оперативни програми, които бяха утвърдени в Европейския съюз. Имаме вече проект, който сме подали в Европейската комисия, той е за 245 милиона, това е на софийското метро. В момента приключи процедурата за Свиленград. . .

Водещ:
Турска граница.

П. Мутафчиев:
. . . турска граница. Очакваме от другия краен бенефициент, съответно НАПИ, да ни представи до юни месец двата лота на автомагистрала "Струма". Така че да се правят подобни изводи за наистина една по-тежка система, каквато е примерно транспортната система и транспортната инфраструктура. . . абе, защо първата година вие не усвоихте примерно 2 милиарда. Ами, няма такава страна, която да ги е усвоила. По-важно е да се види, и това се оценява от Европейската комисия, че в края на краищата ние работим сигурно, стабилно, включително да постигнем доверие на нашите партньори. Това е.

Водещ:
Добре. Мостът Видин - Калафат, Дунав мост 2, Румъния като че ли продължава да не е особено ентусиазирана от строителството на това съоръжение?

П. Мутафчиев:
Ние имахме среща миналия ден с моя колега Раду Берчану и аз наистина се радвам, че продължава тази добра практика регулярно през месец или на два месеца ние да се срещаме. Това, което получихме като уверение, е, че всички въпроси по отношение на достъпа, екологичните въпроси, които създаваха определен проблем там по изсичането на една част от гората, и включително отчуждаването на земите, ще бъдат решени до някъде края на март месец, така че FCC ще има вече реалния достъп. Очаква се в началото на март да бъде подписан и договорът за строителството на инфраструктурата, прилежаща към моста, което, така, сериозно вече определя шансовете, за да можем да завършим с Дунав мост 2 през 2010. И това, което искам да кажа, е, че все пак министър Раду Берчану в предишния си мандат беше министърът, който направи всичко възможно в най-кратко време ние двамата с него да подпишем споразумението за строителството на Дунав мост между двете страни, за да бъде съответно то реалност.

Водещ:
Убеден сте, че румънската страна е, така, искрена в намерението си да се реализира бързо този проект.

П. Мутафчиев:
Вярвам на действията на моя колега Берчану.

Водещ:
Обвързва ли се с другите мостове по някакъв начин, Силистра - Кълъраш, Оряхово - Бекет.

П. Мутафчиев:
Ние разговаряме. . .

Водещ:
. . . от страна на Румъния?

П. Мутафчиев:
. . . по много други въпроси. Знаете, че имахме един спор дълго време едновременно ли трябва да подпишем споразуменията за двата моста Оряхово - Бекет и. . .

Водещ:
Точно за това ви питам, да.

П. Мутафчиев:
. . . Силистра - Кълъраш. Те настояваха тогава първо да започнем. . .

Водещ:
Румънският интерес е друг. . .

П. Мутафчиев:
. . . с Оряхово - Бекет. На тази среща ние постигнахме споразумение. И съответно разчитам, че в най-кратко време, април най-късно, ще подпишем това, края на април, това споразумение за строителството на двата моста, като румънската страна ще бъде инициаторът за строителството на Оряхово - Бекет, а българската страна ще поеме съответно инициативите за строителството на Силистра - Кълъраш.

Водещ:
Добре. Трябва да приключваме. Накрая, съвсем кратко ще ви помоля, много хора бяха, така, озадачени, даже някои обезпокоени от една идея, която се лансира, че влаковете ще влизат в големите областни градове, включително и в столицата, ще се възстановят някои стари жп гари, спирки, които вече не се използват, гара "Пионер" беше цитирана и други такива в столицата. Ще стане ли това наистина и до какво ще доведе?

П. Мутафчиев:
Защо са обезпокоени?

Водещ:
Ами, защото влаковете ще влязат в центъра и ще пресичат булеварди.

П. Мутафчиев:
Значи, през. . .

Водещ:
Не съм видял, така, надлези или подлези в района на "Дианабад" построени.

П. Мутафчиев:
Е, няма да има надлези и подлези. Това, което. . .

Водещ:
Ако влезе влакът от. . .

П. Мутафчиев:
Това, което ние се стремим в момента, и това, което е по финансовите ни възможности, е да използваме в момента железопътната инфраструктура в градовете и крайградските линии да ги обвържем с много спирки, тоест да бъде един, така, крайградски есбан, ако може да се каже. И във връзка с това аз мисля, че нашата идея наистина е много добра с изграждането на спирката, на метрото до спирка "Вардар". Целта е. . .

Водещ:
"Гевгелийски" квартал.

П. Мутафчиев:
Кое?

Водещ:
"Гевгелийски" квартал.

П. Мутафчиев:
"Гевгелийски". И наистина. . .

Водещ:
Огромна съпротива от хората, които живеят там.

П. Мутафчиев:
. . . ще помоля хората да проявят разбиране към това, защото това е в интерес на всички, най-малкото че именно такъв подход решава въпроса със задръстванията. Един процент от брутния вътрешен продукт губи всяка европейска страна именно от тези задръствания и по градовете, и по магистралите. Ние правим. . . вече имаме четири гари, които са комбинирани с автогарите. И ще продължим да го правим това. Сега имаме среща и с Йордан Лечков, кмет на Сливен, заедно с министър Гагаузов ще обсъждаме този въпрос - как гарата ще прерасне в автогара, така че да има и добрата връзка на хората между железопътния и автомобилния транспорт. Това правим и с градския транспорт.

Водещ:
Добре. Благодаря ви за този разговор.

П. Мутафчиев:
Благодаря и аз.

Водещ:
Благодаря ви за откровените отговори на въпросите, които си задават хората.

П. Мутафчиев:
Благодаря и аз.

http://infocenter.bnt.bg/

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Застудяването продължава, предстоят и валежи
Застудяването продължава, предстоят и валежи
06:17, 13.12.2024
Чете се за: 02:17 мин.
Време за мандати - кога ще бъде връчен първият?
Време за мандати - кога ще бъде връчен първият?
05:55, 13.12.2024
Чете се за: 01:15 мин.
Бюджет 2025 във фокуса на НС, депутатите изслушват Людмила Петкова
Бюджет 2025 във фокуса на НС, депутатите изслушват Людмила Петкова
05:47, 13.12.2024
Чете се за: 01:07 мин.
Откриха интерактивен кабинет за безопасно движение в столично училище
Откриха интерактивен кабинет за безопасно движение в столично училище
23:11, 12.12.2024 (обновена)
Чете се за: 01:45 мин.
21-годишен шофьор с рекорд - 49 наказания, от които 11 за превишена скорост
21-годишен шофьор с рекорд - 49 наказания, от които 11 за превишена скорост
22:48, 12.12.2024
Чете се за: 01:35 мин.
Лица на БНТ с отличия от Сдружението на испаноговорящите журналисти в България
Лица на БНТ с отличия от Сдружението на испаноговорящите журналисти в България
22:01, 12.12.2024
Чете се за: 01:47 мин.
Какво ще е по-различното на "Дунав мост" от 1 януари и как ще става преминаването?
Какво ще е по-различното на "Дунав мост" от 1 януари и как ще става преминаването?
21:50, 12.12.2024
Чете се за: 01:52 мин.
90 предложения за промени в Изборния кодекс внесоха от "Възраждане"
90 предложения за промени в Изборния кодекс внесоха от "Възраждане"
21:38, 12.12.2024
Чете се за: 01:30 мин.
Пътуваме свободно към Гърция на "Кулата": Как посрещнаха шофьорите новината за Шенген
Пътуваме свободно към Гърция на "Кулата": Как посрещнаха шофьорите новината за Шенген
21:21, 12.12.2024
Чете се за: 00:52 мин.
Филмът "Всичко за сина ми": Ексклузивна прожекция преди първия епизод на 5 януари по БНТ
Филмът "Всичко за сина ми": Ексклузивна прожекция преди първия епизод на 5 януари по БНТ
21:01, 12.12.2024 (обновена)
Чете се за: 02:15 мин.
Нова порция критики за проектобюджета за 2025 - какво смятат партиите
Нова порция критики за проектобюджета за 2025 - какво смятат партиите
20:57, 12.12.2024
Чете се за: 03:17 мин.
40 години след Възродителния процес - разказват потърпевшите
40 години след Възродителния процес - разказват потърпевшите
20:45, 12.12.2024
Чете се за: 02:22 мин.
Топ 24
Най-четени
НС гласува седмия вот на недоверие
НС гласува седмия вот на недоверие
Корупцията е политическо влияние в частен интерес
Корупцията е политическо влияние в частен интерес