Пускът на прословутия хидровъзел Цанков камък е на път да се забави поне с половин година. 85% от язовира вече са пълни с вода, видя на място екип на "По света и у нас". От НЕК обещават окончателните изпитания на съоръжението да приключат до края на май. Това обаче съвсем не означава, че тогава ще бъде и официалният му пуск.
За да завършат изпитанията, водата в язовир Цанков камък трябва да достигне максималното си ниво, или още 5 метра нагоре. Преди това обаче входният път за Девин трябва да бъде повдигнат, иначе водата ще го залее. Ремонтът ще приключи в края на май, но това изобщо не означава, че тогава ще бъде и официалният пуск на прочутия хидровъзел.
Инж. Николай Гайтанджиев - Хидроелектроинвест, НЕК:
- След това остава единствено документално да бъдат завършени неща, а това зависи, разбира се, не само от нас, това зависи от доста държавни институции, но ние сме готови с работите по обекта.
БНТ:
- Може ли тези институции да забавят пуска на Цанков камък?
Инж. Николай Гайтанджиев - Хидроелектроинвест, НЕК:
- Всичко е възможно, аз се надявам да не се случи.
Без учредяването на сервитутната зона под основния електропровод обаче Цанков камък не може да заработи, а земеделското министерство още не е започнало процедурата. Като се има предвид, че подобни
процедури отнемат поне шест месеца, пускът на най-мащабното хидросъоръжение през последните 30 години отива най-рано към септември.
Независимо кога ще бъде пуснат Цанков камък, екипът на "По света и у нас" имаше уникалния шанс да стане първият телевизионен екип, влязъл в язовирната стена.
Така видяхме как се запълват дори най-малките процепи в стената. В момента уредите на Цанков камък отчитат, че през нея се просмукват близо два литра вода в секунда, но и двеста да са, според специалистите, няма да е фатално.
Иначе свличания по прословутия обходен път над язовир Цанков камък няма. Камъни и пръст обаче не липсват.
Николай Гайтанджиев - Хидроелектроинвест, НЕК: Е, падащите камъни са нещо неизбежно, те биват почиствани и с това въпросът се решава, но свличания, мисля, че повече няма да има.
По проект най-скъпият път в България трябваше да струва 41 млн. евро, излезе 120 милиона. Затова днес всички го наричат златен, както го кръсти премиерът Борисов.