Пускът на прословутия хидровъзел Цанков камък е на път да се забави поне с половин година. 85% от язовира вече са пълни с вода, видя на място екип на "По света и у нас". От НЕК обещават окончателните изпитания на съоръжението да приключат до края на май. Това обаче съвсем не означава, че тогава ще бъде и официалният му пуск.
За да завършат изпитанията, водата в язовир Цанков камък трябва да достигне максималното си ниво, или още 5 метра нагоре. Преди това обаче входният път за Девин трябва да бъде повдигнат, иначе водата ще го залее. Ремонтът ще приключи в края на май, но това изобщо не означава, че тогава ще бъде и официалният пуск на прочутия хидровъзел.
Инж. Николай Гайтанджиев - Хидроелектроинвест, НЕК:
- След това остава единствено документално да бъдат завършени неща, а това зависи, разбира се, не само от нас, това зависи от доста държавни институции, но ние сме готови с работите по обекта.
БНТ:
- Може ли тези институции да забавят пуска на Цанков камък?
Инж. Николай Гайтанджиев - Хидроелектроинвест, НЕК:
- Всичко е възможно, аз се надявам да не се случи.
Без учредяването на сервитутната зона под основния електропровод обаче Цанков камък не може да заработи, а земеделското министерство още не е започнало процедурата. Като се има предвид, че подобни
процедури отнемат поне шест месеца, пускът на най-мащабното хидросъоръжение през последните 30 години отива най-рано към септември.
Независимо кога ще бъде пуснат Цанков камък, екипът на "По света и у нас" имаше уникалния шанс да стане първият телевизионен екип, влязъл в язовирната стена.
Така видяхме как се запълват дори най-малките процепи в стената. В момента уредите на Цанков камък отчитат, че през нея се просмукват близо два литра вода в секунда, но и двеста да са, според специалистите, няма да е фатално.
Иначе свличания по прословутия обходен път над язовир Цанков камък няма. Камъни и пръст обаче не липсват.
Николай Гайтанджиев - Хидроелектроинвест, НЕК: Е, падащите камъни са нещо неизбежно, те биват почиствани и с това въпросът се решава, но свличания, мисля, че повече няма да има.
По проект най-скъпият път в България трябваше да струва 41 млн. евро, излезе 120 милиона. Затова днес всички го наричат златен, както го кръсти премиерът Борисов.
Пеевски призовава кмета Васил Терзиев да отвори паркинга около "Св. Александър Невски"
Президентът Радев за мирния план на Тръмп: Преговорите са единствената възможност да млъкнат оръжията
ЕК: През 2026 България е изложена на риск от неспазване на фискалната рамка на ЕС