Около 1200 са децата с увреждания вече живеят в защитени жилища или в центрове от семеен тип. Целта на проекта "Детство за всички" обаче е да бъде намерен нов дом за всички. За близо 4 години са закрити 7 от общо 24-те домове за деца с увреждания у нас. Това съобщиха от държавната агенция за закрила на детето.
Каква е диагнозата на Стефчо не е толкова важно. Защото той вече се чувства нов човек. От три месеца живее със съквартирант в защитеното жилище в Казанлък. Сам избрал да отиде там. Обича да рисува, да снима, да прави оригами... Радва се, че районът е предпочитана дестинация от японци. Това ще му помогне да вдъхне още повече живот на хартията.
Стефчо Василев: Тука дойдох - промени ми се живота.
Тук сам ходя на магазин.
В защитеното жилище живее с още 5 деца. Посещава и дневен център. Наистина успява да се адаптира бързо.
Габриела Попова - управител на защитено жилище "Казанлък": Там се събират различни деца и младежи от различни възрасти и ги включват в различни занимания. в къщата се включва, сам изявява желание да се включва да помага в готвенето. Разпитва дори за рецептите.
По проекта "Детство за всички" е планирано изграждането на 149 центъра за настаняване от семеен тип и 36 защитени жилища. Засега финансирането им е с пари по европроекта. Не е ясно обаче дали издръжката след време ще е достатъчна, за да подхранва волята за качествен живот на децата.
Ева Жечева - предс. на ДАЗД: След края на проектите центровете и услугите ще станат държавно делегирана дейност.
Разбира се е въпрос на анализ и на практика, но само фактът, че в началото на 2015-та година стартира единен диференциран държавен стандарт за центрове за настаняване от семеен тип на деца и младежи с увреждания, означава, че има отношение на държавата.
Габриела казва, че освен финансирането по проекта им помага и общината. Децата получават и инвалидна пенсия. С няколко Стефчо си купил таблет. Надява се да събере и за фотоапарат.
От септември вероятно ще тръгне на училище. В помощното е стигнал до десети клас, но според закона~ получава само свидетелство и ако иска да продължи образованието си в нормално училище, ще трябва да положи изпити. А според наредбата изпитите се определят от приемните училища. От държавната агенция за закрила на детето признават, че тепърва ще трябва да се решават проблемите с образованието на децата след тяхното излизане от домовете.