Почти всяка трета кола в близките до Силистра румънски села и градове е с българска регистрация, установи проверка на наш екип. Румънците масово се възползват от възможността да си купят евтина кола втора ръка от Европа и да я регистрират у нас, заради по-ниските такси. Схемата се използва вече няколко години и е превърната в доходен бизнес за много българи.
Почти всяка трета кола в близките до Силистра румънски села и градове е с българска регистрация, установи проверка на наш екип. Румънците масово се възползват от възможността да си купят евтина кола втора ръка от Европа и да я регистрират у нас, заради по-ниските такси. Схемата се използва вече няколко години и е превърната в доходен бизнес за много българи.
Ако обиколите селата, близо до българо-румънската граница, ще ви се стори, че изобщо не сте напускали България. Всяка трета кола по улиците е
със силистренска или добричка регистрация. Автомобилите най-често са
купени от наши автокъщи и регистрирани на името на български гражданин.
По тази схема е купена колата и на 42-годишният Юлиан Адам. Казва, че спестил доста пари.
Юлиан Адам:
- Около 1500 евро спестих. В България таксата за регистрация ми струваше 200 евро, а в Румъния е около 1 700 евро. При нас таксата е почти колкото струва колата. Например ако си купиш кола за 2000 евро от Германия ще ти трябват още 2000 за регистрация.
За по-бедното население на Южна Румъния българската регистрация е
единствената възможност изобщо да си купят кола. И всеки, който може, се
възползва.
Жена:
- По-евтино е и става по-бързо.
Мъж:
- Племенникът ми от Констанца си докара кола от Германия. Дойде в Силистра и за два дни всичко беше готово. До 500 евро максимум излиза
всичко. А при нас вземат 10 пъти повече.
Румънците не разбират защо нашите власти искат да прекратят тази практика. Казват, че съвестно си плащат всички данъци и застраховки.
Юлиан Адам:
- Да, наистина излизат пари от вашата застрахователна система, но в същото време и влизат много пари. Защото всички румънци, които си купуват коли от България плащат при вас застраховките.
Това обаче не е съвсем така. Оказва се, че не всички румънци са добросъвестни. Много от тях изобщо не плащат нито застраховки, нито данък за автомобилите, а в случай на произшествие предявяват претенции за
обезщетение от българския фонд "Зелена карта".
Специалистите по застраховане твърдят, че в резултат милиони от националната ни застрахователна система изтичат извън страната и в крайна сметка може да се стигне до поскъпване на застраховката "Гражданска отговорност" за българите. Според експерти от КАТ проблемът е решим.
Гл. инспектор Илия Илиев - КАТ - Силистра:
- Преди още да се изповяда сделката при нотариус, трябва от автомобила да се свалят номерата, да се предоставят в КАТ и да се поставят транзитни номера. Ако се сложат транзитни номера той с транзитни номера не може да управлява в друга държава, защото те имат срок.
Така румънците ще бъдат принудени да регистрират автомобилите на
свое име и да си носят последиците при евентуални нарушения.