От утре във Великотърновско и Русенско започват обществените обсъждания за изграждането на бъдещата автомагистрала Русе-Велико Търново. Ще бъдат проведени общо 10 срещи с граждани и дискусии в населените места, през които ще преминава трасето на магистралата. Вижте прякото включване на Виолета Никифорова.
Трасетата на бъдещата магистрала, предложени от Агенция "Пътна инфраструктура”, са три. Експертите препоръчват комбиниран вариант от първите два, защото е най-щадящ за околната среда и икономически най-изгоден.
Според него магистралата Русе-Велико Търново ще бъде с дължина 133 км и ще премине през две области и 10 общини. Експерти са изчислили, че в момента по този участък годишно се движат 3, 5 милиона превозни средства. В близките години обаче се очаква увеличаване на товарния поток. Прогнозите сочат, че трафикът ще достигне до 10 хиляди коли дневно през 2045 година. Очакванията са с построяването на магистралата да бъдат спасени десетки човешки животи, тъй като пътя Русе – Бяла е един от най-опасните.
Бъдещата магистрала ще извади транзитния трафик от населените места. Агенция "Пътна инфраструктура" предлага три варианта откъде точно да минава така необходимия за Северна България път, който ще свърже най-голямото дунавско пристанище с магистрала "Хемус".
Възможностите за избор са трасето да обхожда Русе югоизточно, минавайки успоредно над река Дунав, след което да пресече пътя за Варна или да се насочи изцяло в южна посока, като премине близо до Две могили и село Батишница.
Засега обаче най-предпочитан е третият вариант. При него магистралата ще започне на 3 километра източно от Дунав мост и ще продължи в югозападна посока, пресичайки пътя Русе – Варна. Трасето ще мине над р. Янтра с голямо мостово съоръжение, а при 102-я километър новата магистрала ще пресече "Хемус" - в близост до с. Паскалевец. Построяването ѝ ще намали драстично катастрофите, категорични са автоекспертите. А проблемните участъци с така наречените беленски баири, където видимостта е занижена, ще бъдат избегнати.
Гл. ас. Свилен Костадинов - автоексперт и преподавател в РУ "Ангел Кънчев": Основна причина за тежките произшествия най-вече удар в автомобили или съседни съоръжения. Несъобразена скорост според данните от ПТП и лошите условия по трасето. Това може да бъде избегнато при изграждането на нов път с по две ленти в посока на движение. По този начин маневрите заобикаляне и изпреварване ще се правят по-безопасно.
От 15 години с рисковите участъци по сега съществуващия път се бори и Красимир Кирилов, който е шофьор на тежкотоварен камион.
Красимир Кирилов - шофьор: Хората много рисковано карат. Всички обвиняват камионите, но вината не е само в тях. Автомобилите са мощни и карат много рисковано, не е като преди.
Само миналата година на пътя Русе-Бяла са станали 246 катастрофи, загинали са седем души.
След публичните обсъждания министърът на околната среда и водите трябва да одобри един от трите варианта на магистралата. Очаква се техническите проучавания да приключат до края на 2018 г. и тогава да бъде насрочен търг за избор на изпълнител на строежа.
Според регионалното министерство, магистралата ще бъде финансирана с пари от националния бюджет, както и със събираните такси след въвеждането на тол-системата. Изграждането ѝ ще струва 600 млн. евро.