НОВИНИ

България с печален рекорд в ЕС за смърт на пътя

България е с печален рекорд в Европейския съюз по брой загинали хора на пътя през 2016 година. Какъв е полезният опит на страните членки с по-малко жертви на пътя ще можете да видите в следващото видео.

Ирина Шуликова
от Ирина Шуликова
11:37, 26.04.2017
Чете се за: 01:39 мин.
У нас

Според обобщени данни, по пътищата на Европейския съюз миналата година са загубили живота си 25,500 човека, което несъмнено звучи страшно, макар че все пак жертвите са с 600 по-малко от 2015г. и с 6000 по-малко от 2010 г.

България е безспорен лидер в тази картина. Отново според данни на Европейската комисия, по брой загинали на един милион души, за 2016г. България е с най-много жертви - 99 загинали на 1 милион население. Според изчисленията на еврокомисията нямаме процентно намаляване на фаталните инциденти спрямо 2015г., защото тогава те също са били стряскащо много - 98 загинали на 1 милион население. От 2010 г. до края на 2016г. все пак имаме подобрение от 9%.

По данни на МВР в пътните произшествия през 2016г. в България живота си са изгубили 703-ма и са били ранени близо 10 000

В доклада на Европейската комисия ни следва Румъния, която миналата година е дала 97 жертви на 1 милион души.

С най-нисък показател е Швеция, където са отчетени 27 жертви на 1 милион население, което е цели 3 пъти и половина по-малко от загиналите в България.

Естествено възниква въпросът защо у нас има повече жертви, отколкото в останалите страни членки на Европейския съюз. Отговорът не е еднозначен, разбира се, но е факт, че в много от държавите съществуват не една доказано работещи системи за превенция на ПТП. Една от тях се казва “Бонус - малус”. Новата система ще прави застраховката “Гражданска отговорност” по-скъпа за шофьорите, участвали в ПТП.

Съществуват и други практики, които са доказали успеха си в страните от ЕС. Налагането на специален статут на младите водачи е един от начините, по които могат да бъдат намалени жертвите по пътищата. Страни, в които тази практика работи, са Холандия и Франция. Току-що получилите сертификата си за правоуправление млади водачи имат преходен период от няколко месеца, през който спазват определени ограничения. Рестрикциите са разнообразни. Например, младите водачи трябва да имат придружител, забранено им е да шофират вечер, разрешената скорост извън града за неопитните шофьори е по-ниска, нямат достъп до автомобили, по-мощни от определеното в закона. В различните държави се прилагат различни подходи, но основната идея е младият водач да се адаптира бързо и ефективно към съществуващата регулация на движението.

Друга добра практика е плащането на глобите да става веднага и на място. В Италия, в Англия, в Хърватска полицейските автомобили са оборудвани с пос терминали, които позволяват санкциите да се прилагат още в момента на полицейската проверка. Тази практика е с доказана антикорупционна полза, повишава събираемостта на задълженията. Това пък води до намаляване на ПТП-тата.

Друга възможност за намаляване на инцидентите е въвеждането на системи, които да следят за средната скорост на движение. Тази практика е с широко приложение в ЕС. Любопитното е, че и у нас се използва на едно място и това е АМ “Люлин”. Засега само там се съставят глоби за превишена средна скорост.

Наистина е факт, че безопасността на пътя е функция от много фактори, но не трябва да забравяме, че всеки шофьор носи и огромна лична отговорност за поведението си на пътя, така че карайте умно и безопасно.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Откриват 89 работни места в Благоевградска област от началото на месец май
Откриват 89 работни места в Благоевградска област от началото на месец май
Прокурори влязоха на проверка и в НЕК
Прокурори влязоха на проверка и в НЕК