"Като дойдох за първи път тук, беше ливада и планина. После - изядоха скалата, камък след камък и за година и половина, шест месеца по-рано, това вече е едно изключително съоръжение, за което българските строители имат много какво да разказват". Това заяви премиерът Бойко Борисов при официалното откриване на новия участък от 9,3 км от АМ "Хемус" между Ябланица и Боаза.
Изграждането на трасето стартира в края на март 2018 г. и завърши близо 6 месеца предсрочно. Инвестицията е за 66 млн. лв. с ДДС като средствата са от държавния бюджет.
Цялостното доизграждане на "Хемус" е основен приоритет в управленската програма на правителството, тъй като бъдещето на Северна България и модернизирането на региона е свързано със строителството на автомагистралата и осигуряването на бърза и безопасна пътна комуникация между София и Варна.
Бойко Борисов, премиер: Сега изглежда лесно, красиво, със зони за отдих. А първо беше кал, чакъл, насипи.
Премиерът отбеляза, че усилено се работи и по други участъци от трасето на „Хемус“. Заедно с него на инспекцията на автомагистралата бяха вицепремиерите Томислав Дончев и Красимир Каракачанов, министрите Владислав Горанов и Петя Аврамова.
Бойко Борисов, премиер: Ние не купуваме само Ф-16 и не вдигаме само заплатите на отбраната, а едновременно строим и проектираме, благодарение на правителството и на коалиционните партньори. Ако сме така стабилни, при този ръст на икономиката и приходи, в рамките на 3-4 години ще свършим магистралата.
Автомагистралният участък между Ябланица и Боаза е с по две активни ленти и една аварийна във всяка посока на движение. Изградени са 5 селскостопански подлеза и 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. В отсечката между Ябланица и Боаза е най-големият армонасип, изграждан досега у нас - 45 метра общ насип, с височина от 25 м на армирания насип, информира министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.
Става дума за почти вертикална стена на откоса като в конструкцията й са вложени специални укрепителни мрежи и системи.
В строителството на отсечката са положени близо 104 000 тона асфалт, а за осигуряването на безопасността на движение са монтирани 40 км мантинели от най-висок клас и 24,5 км предпазни мрежи.
На различен етап на изпълнение са още 150 км от магистралата, които се финансират със средства от републиканския бюджет. Целта е строителството на цялото трасе да приключи до 2023 г.