Справедливи ли ще бъдат новите данъци за шофьорите в София и трябва ли замърсителят да плаща повече - в "Денят започва с Георги Любенов" дискутират Георги Георгиев от ГЕРБ и Калоян Паргов от БСП.
Според Георги Георгиев основната тема е за здравето на хората и чистотата на въздуха в София и данъчната мярка, която се предлага, е една от многото мерки предприети в тази връзка за подобряване на качеството на въздуха в столицата.
Георги Георгиев, ГЕРБ: Увеличенията съвсем не са толкова драстични, дори бяхме критикувани, че за някои автомобили са символични - между 4 и 7 лв., до 30 или 40 лв. Доколкото се касае до концепцията "Замърсителят плаща повече", идеята тук е следната: автомобилите, които са до 100 конски сили, за тях данъкът по отношение на мощността няма да се променя. Увеличението касае мощните автомобили - тези с над 100 конски сили, от една страна, и от друга, тъй като законът има три критерия, по които определя данъчната тежест, а именно: възрастта на автомобилите, която не подлежи на регулиране от Общинския съвет, на второ място е мощността на автомобилите и третият, най-важният е екологията, тъй като имаме автомобили, които са без екологичен стандарт, за тях се предвижда максимално увеличение, касаещо се до 2 десети след десетичната запетая.
Според Калоян Паргов данъци не се вдигат по този начин.
Калоян Паргов, БСП: Ако искаме да стимулираме хората да карат по-екологични автомобили, говорим за такива след 2010 година, ние като институцията Столична община можем заедно с банковите институции да търсим стимули за кредитни линии, които да са при преференциални условия, да стимулират хората да си купуват нови автомобили. Преди десетина и повече години българинът взимаше кредит за какво ли не - за ютия взимаше кредит, за почивка също, тоест, българинът е склонен да потребява, стига да му дадем перспектива и да му дадем подходящи условия.
Георги Георгиев допълни, че целта не е да се увеличи данъкът, че хората да не могат да притежават автомобили и че тези пари ще се върнат при гражданите като по-качествен и повече градски транспорт.
Според Паргов 68% от автомобилите ще бъдат засегнати от тази данъчна мярка. Той каза още, че данъци не трябва да се вдигат без обществен дебат.
Вижте още от разговора във видеото.
"Ние вече не живеем - отидоха на концерт, а ни ги върнаха в ковчези": Кочани
Заседание на Комисията по бюджет и финанси към Тристранния съвет: На фокус Бюджет 2026