НОВИНИ

Димитър Димитров за новия регламент на ЕС за защита на лични данни

Димитър Димитров живее и работи в Брюксел, където през януари взе участие в експертната група на Европейската комисия за борба с фалшивите новини. С него обсъждаме актуалния скандал с “Фейсбук” и компанията “Кеймбридж Аналитика”, фалшивите новини и тяхната роля в моделирането на обществения дебат и мерките за превенция, както на дезинформацията, така и на злоупотребата с данни в онлайн пространството.

Александър Детев
от Александър Детев
08:30, 23.03.2018
Чете се за: 06:18 мин.
По света
димитър димитров новия регламент защита лични данни
Снимка:

Скандалът с “Кеймбридж Аналитика” избухна след като бившия служител на компанията Кристофър Уайли разказа пред британския канал Channel 4 за фирмените практики по време на съвместната работа на “Кеймбридж Аналитика” и екипа на Доналд Тръмп през президентската кампания от 2016 година.

Данните на 50 милиона потребители са били “източени” от “Фейсбук”, чиито акции се сринаха, а създателят на социалната мрежа Марк Цукерберг беше принуден да поеме пълна отговорност и заяви, че е готов да свидетелства по случая.

Твърдението е, че данните, събраните от потребителите са били използвани, за да бъдат заливани профилите им в социалната мрежа с таргетирано съдържание, голяма част от което манипулативно или откровено невярно (нашумелите напоследък “фалшиви новини”). Целта е била повлияването на настроенията преди вота.

Друго подозрение е, че “Кеймбридж Аналитика” е работила активно и с инициативните комитети, агитиращи за напускането на Европейския съюз от страна на Великобритания по време на кампанията за Брекзит. Затова се обърнахме за коментар към Димитър Димитров, който живее в Брюксел и като представител на Уикимедия, където заема длъжността "Директор европейски политики", в началото на годината участва в експертната група към Европейската комисия за борба с фалшивите новини.

;

Какъв е твоят прочит на казуса с “Кеймбридж Аналитика” и “Фейсбук”?

Моят прочит е, че това, което “Кеймбридж Аналитика” е направила, т.е. събирането на различно съдържание от профилите на потребители във “Фейсбук” чрез инсталирането на различни приложения, тип игри и въпросници, не е нещо нелегално, защото потребителите, използвайки тези приложения, дават своето съгласие данните им да се използват. Това е важно да се има предвид. От морална гледна точка обаче е абсурдно и е хубаво, че след няколко седмици влизат новите европейски правила за защита на лични данни. Тогава такива неща, без изричното съгласие на потребителя, и то съгласие, което не е някакъв дълъг текст, на който просто кликваме “окей”, а съзнателно одобрение, подобни практики ще станат незаконни. Също така ще бъдем защитени от това да ползваме една услуга и тя да продава данните ни на друга.

Оптимист ли си за ролята, която новият регламент ще изиграе?

Новият общ регламент за лични данни (известен с абриватурата GDPR – б.а.) ни дава предимство. Всички принципи, които присъстват в регламента, ги имаше още от преди 10 години, но досега нямаше глоби за компаниите и имаше много малко начини потребителите да контролират и виждат какво се събира за тях. Този регламент не само уравнява законодателството във всички 28 страни членки, но и въвежда много сериозни глоби за фирмите, които не го спазват. Досега в много страни членки де факто нямаше глоби, ако не спазваш правилата. Другото нещо, което регламентът ще осъществи, е въвеждането на редица задължения, които са в полза на потребителя. От момента, в който влезе в сила това законодателство, във всяка платформа трябва да има меню, в което потребителят да може да вижда това, което услугата или платформата е събрала за него като данни, той ще има правото да поиска то да бъде изтрито и ще може го свали. “Гугъл” вече предлага т.нар. Dashboard, съвсем скоро и “Фейсбук” ще въведе подобно нещо. Така че ще получим този контрол, той няма да реши всички проблеми, но ще ни даде едно много голямо предимство, за да можем ние като граждани и като общество да се защитаваме. Вече изникнаха и няколко такива организации, най-известната е във Виена – None of your business, и общо взето те са готови от ден едно като неправителствена организация да следят за спазването на регулациите и дори да съдят от името на потребителите.

Има подозрения, че “Кеймбридж Аналитика” е подпомагала и кампанията за отделяне на Великорбитания от Европейския съюз. Това ли беше червената лампичка за Европа, за да започне да действа по линия на фалшивите новини?

Червените лампички бяха две - последните избори в САЩ и кампанията за Брекзит. Важно е да се разбере, че в тези казуси има две страни – едната е, че това не е морално, другата е, че ако трябва да бъдем честни, да разправяш лъжи само по себе си не е незаконно. И докато това е така, много трудно могат да бъдат забранени всякакви фалшиви новини и дезинформация. Проблемът е, че имаме много нови начини за разпространяване на такава дезинформация чрез интернет екосредата, в която е много лесно да се микротаргетират определени групи потребители, а хора като “Кеймбридж Аналитика” разбраха, че на една голяма част от обществото, ако емоционално е съгласна с едно изказване, не й пука чак толкова дали то е истина или не. Ние се придвижваме към една среда, в която за много хора това дали фактите са точни не представлява интерес. Това е един социален проблем, за който лесно решение няма.
;

Къде могат да бъдат търсени решенията?

Аз бих разделил възможните решения в няколко категории - има технически решения, да блокираме подобни новини, което за мен е и правно, и технически нежелателно, и невъзможно.

Можем да погледнем към финансирането, тъй като има и една част от дезинформацията, е финансирана или с вътрешнотополитически или с външнополитически цели. Проследявайки финансовия поток бихме могли да противодействаме.

Трябва да се замислим и как като общество да финансираме и подкрепяме качествената журналистика и по-конкретно разследващата такава. Много голям проблем е, че дори големите медийни къщи имат като тенденция все по-малки отдели и все по-малко разследващи журналисти. Защото има значение дали един журналист трябва да напише за един ден три статии или може да се занимава с една тема цяла седмица или пък месец.

И следващият проблем е най-трудният за решаване. При него става въпрос за образованието и културата на обществен дебат. Медийното образование трябва да започне от училищна възраст. Нас преди ни учеха какво е енциклопедия, какво е библиотека, защото трябваше да отидем там, за да направим проучване, но днес децата правят проучванията си в интернет. А в интернет на моменти е много трудно да се разпознае кое е достоверна информация и кое не, това е една способност, която за съжаление голяма част от нашата генерация няма, следователно и нашите деца не го учат.

Хубаво е и да се научим как се води обществен дебат. За съжаление на много места в Европа това ни липсва. Как да конструираме един дебат, в който различните страни да умеят да се изслушват и ние като общество да можем да си стиснем ръцете за това какви са фактите и какво се е случило, а от там нататък да спорим за това как ще го интерпретираме и какво ще е правилно да направим. Моето наблюдение е, че фалшивите новини и дезинформацията са много по-ефективни сред общества, които са дотам поляризирани, че дори не могат да се разберат какво се е случило вчера.

Медиите, склонни да разпространяват подвеждаща, а често и откровено невярна информация, са сериозен играч на пазара. Не е ли твърде късно, за да бъдат премахнати?

Не можем да елиминираме разпространяващите дезинформация. Това, което можем да направим е да се конкурираме с тях. Това би било невъзможно, ако на първо място обществените ни медии не са в добро състояние, а частните избират да инвестират само в забавление, а не толкова в новини.

Една от основните теми в работната група беше, че до момента ние нямаме достатъчно данни и изследвания за това какво е влиянието на подобни източници на дезинформация. Ние знаем, че ги има, знаем, че много хора ги споделят. Моята хипотеза е, че влиянието в Западна Европа не е толкова голямо, защото доста стабилни медии, общество и институции и тяхното влияние е ограничено в изборните резултати до 1-2%. Но от друга страна има резултат като Брекзит, където тези 1-2% може да са много влиятелни, защото общественото мнение по този въпрос беше разделено на две. Мисля че в Източна Европа сме много по-уязвими и би било в наш интерес да обръщаме много по-голямо внимание.

При първото посещение на Владимир Путин в Париж, френският президент Еманюел Макрон нападна медиите Russia Today и Sputnik за невярната информация, която са разпространявали за него по време на кампанията. Какъв сигнал дава това?

Има два вида източника на дезинформация – едното са анонимните интернет сайтове, другото е съвсем официално регистрирани медии с кореспондентски бюра и офиси. Това може да е Русия, но и доста държави имат международна телевизия, Франция включително. Тяхната редакция със сигурност е много по-свободна, но със сигурност и те проповядват определени идеи. Проблемът е, че ако например Russia Today каже нещо невярно за мен, аз мога да я осъдя във всяка една държава в Европа. Но ако анонимен сайт пусне в социалните мрежи или където и да е някаква грешна информация за мен, аз нямам никаква защита, защото няма кого да осъдя, не мога да поискам и право на отговор.

До къде трябва да се простират регулациите в онлайн пространството тогава?

В експертната група дискутирахме много по въпроса. Това, че всеки може да каже всичко без последствия доставя някаква свобода, но ни дава и свободата да лъжем и вредим. В момента много правителства, но и Европейската комисия, под натиска на основно Германия и Франция, се опитва да произведе набързо някакви правила и да каже: “Ето, свършихме работа, спряхме фалшивите новини”. Ние няма как да спрем фалшивите новини, преди да знаем кой ги произвежда, кой ги разпространява и таргетирано да работим срещу тях. Имам чувството, че в момента, преди проблемът да е изследван напълно, се вземат някакви мерки срещу дезинформацията, може да се случи това, че просто ще ни бъдат орязани свободите, без да бъде решен проблемът.
;

Как се включи в експертната група и как протече работата в нея?

Работната група се сформира от Комисията. Аз бях представител на Уикимедия, която стои зад проекти на свободното знание като Уикипедия. В групата участваха още много организации, медии и издатели.

Проблемът, който аз видях, е, че въпреки че присъстваха много медии, нямаше достатъчно журналисти в нея. Хората, които действително вършат тази работа. Защото едно е да говорим с директор на издателска къща, друго е да говорим с журналист, който живее и се бори с това всеки ден. Вторият проблем е, че както се случва често в подобен контекст в Брюксел, когато Комисията извика подобни заинтересовани страни, всяка от тях има свои политически цели, които гледа да прокара. В един момент разговорът мина към това, традиционните медии да искат да регулират интернет платформите, а интернет платформите да заявяват как не искат да бъдат регулирани.

Едно от положителните неща, които излязоха от доклада, който публикувахме, е, че вече имаме дефиниция на думата дезинформация. Защото има и откровено фалшиви новини като “Хилари Клинтън яде бебета”, но има и дезинформация, в която присъства частица истина, но накрая така се изкривяват нещата, че читателят остава с абсолютно погрешно впечатление за това, което се е случило. Ние се разбрахме да не използваме “фалшиви новини”, а терминът дезинформация, защото той описва много по-добре това, с което трябва да се борим. Имаме и начертан път, разбрахме се, че оттук нататък трябва да има нова група, създадена от тези експертите, които липсваха. Изградихме девет принципа във финалния доклад. Сред тях е това, че трябва да развием механизъм за разпознаване на новини, когато идват от реален източник, и кога идват от анонимен такъв. Това може да се използва и от платформите, които да гарантират, че този източник ще получава повече приходи от реклама. Ще се сформира една, да я наречем коалиция срещу дезинформацията, която ще включва хора от IT сектора, журналисти, които ще разработят точните мерки по тези девет принципа.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Джон Болтън е новият съветник по националната сигурност в САЩ
Джон Болтън е новият съветник по националната сигурност в САЩ
Отново стачка в авиокомпанията Ер Франс
Отново стачка в авиокомпанията Ер Франс