Необходима е цялостна реформа на средното образование, така че да се мотивира интерес у децата към учебния материал. Само така може да се преодолее тенденцията да отглеждаме неграмотността. В седмицата на българската книжовност и култура, наш гост в рубриката ни „Гласът на града“ учителят Мина Илиев.
Мина Илиев е една от белите лястовици на родното образование. С възрожденска страст от 30 години дарява любов и знание на малките ученици. А напливът към неговите класове е огромен.
Образователната ни система крещи за промяна, не вика, а крещи... Много неща трябва да се променят и колкото е възможно по-скоро, защото всичко това ще доведе до един крах.
Децата никога не са виновни за липсата на знания или за грешките, които правят в училище, а възрастните, които създават образователната система, коментира Илиев. В момента те са претрупани от ненужни изисквания и информация. Това ги демотивира.
Като напишат един преразказ и едно съчинение и ти го нашариш отгоре до долу с червено, дали ще има желание това дете да работи? То ще се стресира само като види червеното. Мисля, че материалът трябва не да се прави по-тежък, а да се облекчи и да се сведе до тяхното ниво - на децата.
Един от проблемите се корени в учебниците, които са непедходящи, както и в непрофесионално изготвени учебни програми.
Хора, които никога не са държали тебешир, които никога не са работили с деца, се опитват да пишат и учебници, опитват се да правят и програми, да вкарват неща, с които почти не са наясно.
Точно на липсата на адекватност на учебния материал към нуждите от знания на децата се дължи и популярността на техни връстници, които публикуват полезна и интересна за подрастващите информация в интернет. Опашка за книги у нас е явление, затова огромният интерес към изданието на един тийнейджър - видеоблогър - Стан, е показателен.
Липсата на мотивирани и добре подготвени преподаватели е другият голям проблем пред образователната система. Затова Мина Илиев приветства акцента, който и правителството и ЕС поставят върху качественото образование и се надява това да даде резултати.
Трудно се работи и за тези заплати, които са в момента, много малко ще останат в училище като преподаватели. Много изисквания има към учителите, аз винаги съм го казвал това, почваме са да се превръщаме в нещо, като при лекарите, 15 минути те преглежда, един час пише - същото става и при нас. Дали да работиш с децата или обърнеш внимание на това, което трябва да запишеш, да напишеш и т.н.