Българските ученици изпитват все по-сериозни трудности при четене и интерпретиране на текстове, като тенденцията се задълбочава с всяка изминала година. Според образователното министерство приемането на нови програми не е достатъчно, за да бъде решен...
Българските ученици изпитват все по-сериозни трудности при четене и интерпретиране на текстове, като тенденцията се задълбочава с всяка изминала година. Според образователното министерство приемането на нови програми не е достатъчно, за да бъде решен проблемът с езиковата грамотност. Наш екип направи експеримент сред студенти могат ли да открият граматичните грешки в 11 често употребявани думи.
Съставихме списък с 10 неправилно изписани думи плюс една вярна. Поставихме задача на случайно избрани студенти е да открият грешките.
Думата конкурентоспособност се изписва без „н“ в средата. Нито един от студентите обаче не поправи грешката. Нашият експеримент показа, че бъдещите вишисти поправиха само половината от грешно изписаните думи. Не липсваха и тези, които поправиха единствената вярно изписана - потискам, като добавиха „д“ в началото. Според други "не знам" се пише слято.
Решаваме да се обърнем към министерството на образованието, за да ги попитаме къде според тях се корени проблема с грамотността на студентите. Въпреки че през последните 15 години образователната система работи по едни и същи програми, резултатите не са обнадеждаващи.
Милена Иванова: "Като човек, който има представа за резултатите в последните години от зрелостните изпити, бих казала, че съвсем леко имаме понижаване на резултата.
Министерство вече е приело национална стратегия за повишаване на грамотността сред подрастващите, както и нови учебни програми. Според експертите, обаче, резултатите не зависят само от тях.
Милена Иванова: "Ако семейството не създаде отношение позитивно към образованието, към книгата, към грамотността няма как учителят в училище, дори използвайки морковът или тоягата, насърчавайки ги или назидавайки ги, да постигне резултати".
Преподавателите по български език обаче смятат, че сегашната учебната програма спъва обучението. Според учители още в началния курс се натрупва твърде много теория за сметка на упражненията.
Стефка Чалъкова: "Децата не могат, т.е. нямат достъчно часове, учениците да създават собствени текстове".
Според учители все по-често прилаганите тестове ограничават учениците да интерпретират свободен текст. Преподаватели предлагат тяхното решаване да се ограничи, защото децата не получават задълбочени знания. Преподавателите алармират и за проблем и в средното образование - липсата на досатъчно часове по български език.
Стефка Чалъкова: "Стигнахме до момента в университетите първи курс вече да се обявяват часове по езикова култура и грамотност".
И докато се намери решение на проблема, специалисти съветват родители да насърчават децата си да четат художествена литература по техен избор. Защото освен богата обща култура, книгите дават и визуално запаметяване на правилното изписване на думите.
Пуснаха под гаранция шефа на частна АГ болница в Пловдив, обвинен за присвояване на милиони
Мотористи, облечени като Дядо Коледа, преминаха по столични булеварди (ГАЛЕРИЯ)
"Нова година - нова валута": Опитът на Португалия и Австрия по пътя към еврото
Откриха над 400 кг тютюн за наргиле без бандерол в складове под наем (СНИМКИ)
Българин почина в САЩ: Мъжът е бил в център за задържане на имигранти в Мичиган