Организацията на Малките хора у нас ще сезира Комисията по дискриминация заради невъзможността да получат достъп до шофьорски курсове. В момента процедурата за взимането на шофьорска книжка от човек с ръст под 145 см. е тройно по-скъпа, но и бавна. Освен...
Организацията на Малките хора у нас ще сезира Комисията по дискриминация заради невъзможността да получат достъп до шофьорски курсове. В момента процедурата за взимането на шофьорска книжка от човек с ръст под 145 см. е тройно по-скъпа, но и бавна. Освен това в България няма нито един учебен автомобил оборудван за малки хора.
На 16-годишна възраст Гено Колев разбира, че няма да порасне повече от 140 см. Въпреки това той води нормален живот - работи, има жена, а от скоро и дете. Придвижването му с градски транспорт обаче е невъзможно, защото праговете на повечето превозни средства са твърде високи за хора като него.
Шофирането за малките хора не е удоволствие, а единственият начин те да се придвижат. Изкарването на свидетелство за управление обаче се оказва голямо премеждие.
Премеждие поради факта, че в нито една шофьорска школа в страната няма оборудвани учебни коли, на които малките хора да карат курсове. Това ги поставя пред едно единствено решение, ако искат да изкарат шофьорските курсове.
Гено Колев: „Трябва да си закупя личен автомобил, който да го преправя - да сложа педали за самия инструктор, да си пригодя моите педали.”
Изборът на личен автомобил, който малките хора купуват, трябва да бъде съобразен с това дали колата позволява монтиране на инструкторски педали. След тяхното поставяне и пригодяване и на шофьорските педали колата трябва да премине през Технотест.
Ангел Бацоев - Изпитател Технотест: „Като се монтират допълнителни педали, правим проверка на спирачната ефективност на автомобила и от основните, и от допълнителните педали на инструктора.”
Гено Колев: „Технотест одобряват дали е направена както трябва, дават протокола и съответно се заплаща една висока такса.
А ето колко струва и оборудването.
Ангел Бацоев - Изпитател Технотест: „Варира от порядъка на 850 - 900 лв. - монтаж на допълнителни педали за инструктор плюс допълнителните удължения на осните педали.”
Така за специализирания автомобил са необхими почти 2000 лева. Ако колата на малките хора премине Технотест и не се наложи да бъде преоборудвана, тогава за тях започва още едно премеждие - това те да намерят инструктор, който да ги обучава индивидуално.
Гено Колев: „Горивото идва от твоя джоб. Таксата си остава същата, както си плаща всеки нормален.”
След успешно вземане на шофьорските изпити следва още по-голям абсурд - малките хора трябва да преминат през лекарски прегледи, които да определят каква да е валидността на книжката - между 1 и 5 години. Гено получава книжка с едногодишен срок на употреба, след който той отново трябва да преминава през всички прегледи, за да му бъде издадена отново книжка.
Гено Колев: „Става ти обидно, защото едва ли не лекар не може да прецени, че аз няма да порасна и те размотават из кабинетите, губят ти времето. Чувстваш се малко унижаван затова, че имаш някакъв проблем здравословен.”
Светльо Чернев - Национална организация "Малки български хора": „Ще търсим и защита от дискриминацията, защото не може малките хора да са ограничени в срокове на книжките, не може на книжките им да пише само един автомобил.”
Потърсихме МЗ, МТ и ИА "Автомобилна администрация", за да разберем защо шофьорската книжка за малките хора у нас се превръща в невъзможна мисия. Очакваме отговорите на институциите.
"Хората са полудели просто": Дни преди Коледа голямото пазаруване е в разгара си
Коледно ретро пътешествие в София: От днес тръгва безплатният "Коледен автобус"
Турция вдига таксите за преминаване на търговски кораби през Босфора и Дарданелите