КФН обмисля да предложи законодателни промени, които да облекчат "бонус-малус"

Въвеждането на системата "бонус-малус" за застраховка "Гражданска отговорност" най-вероятно ще бъде отложено с няколко месеца. Това заявиха от Комисията за финансов надзор, която в момента прави обществено обсъждане на бъдещата наредба. Според събраните досега мнения ще се наложи и промяна на законодателството, която да прехвърли обвързването на "бонус-малус" от автомобила към шофьора.

Цветелина Катанска
от Цветелина Катанска
16:01, 03.12.2018 (извънредно)
Чете се за: 01:51 мин.
У нас

Системата "бонус-малус", при която шофьорите без нарушения ще плащат по-ниска "Гражданска отговорност", а нарушителите - по-висока - ще се забави до изграждане на информационна система, която да свързва МВР и гаранционния застрахователен фонд. Това обясниха от финансовия надзор по време на публично обсъждане днес. Отделно възниква и необходимост за промяна на законите.

Карина Караиванова, председател на Комисията за финансов надзор: Консултантът е съобразил изцяло своите предложения със съществуващото в момента нормативно състояние, тоест законите такива,каквито са. По никакъв начин нямаме намерение да въвеждаме система, която да засегне интересите на мнозинството от българските граждани. Ще се съобразим с всички направени предложения, ако трябва, ще излезем с предложения за промени на съществуващата нормативна уредба.

Тъй като комисията няма право да предлага законодателни промени, те най-вероятно ще бъдат внесени в парламента през някое от ресорните министерства. Максималният "бонус", който може да бъде получен, е отстъпка от цената на застраховката до 25%, а максималният "малус" - поскъпване на застраховката до 300 на сто. Уловката е, че застраховката ще бъде обвързана с автомобилите, както е по закон.

Според данните на МВР в момента автомобилите у нас са над 3 100 000, а наложените санкции 1 300 000.Така след първата нулева година от въвеждане на системата се очаква на "бонус" да бъдат 88% от шофьорите, а на "малус" - останалите. Под 0,4% са шофьорите, които биха плащали най-висока "Гражданска отговорност".

Ангел Попов, зам.-министър на транспорта: Неприятно е, че през последните три седмици излезнаха статистики изключително неприятни по отношение на така наречените пътни терористи - за съжаление, те са повече от 130 000 и по някакъв начин трябва да има някакъв регулационен режим на тези хора да бъдат поставени под такова въздействие в този случай финансово, така че те да не са такива, а ние по някакъв начин да ги преобразим.

Неправителствените организации разкритикуваха остро въвеждането на системата в сегашния ѝ вид с два аргумента - прави се набързо и не е справедлива.

Владимир Тодоров: Всички в тази зала знаем, че ако нямаме ефективен начин за контрол, на наличието на сключена гражданска, тогава въобще няма смисъл да въвеждаме "бонус-малус". Ако един лош водач му кажем - твоята "Гражданска" е 1200 лв., защото през годината си направил 2 катастрофи, имаш 5 фиша за скорост и ти си в 18-и рисков клас, той ще кара без "Гражданска".
Дияна Русинова, Институт за пътна безопасност: От ИПБ приветстваме "бонус-малус" системата, ние твърдо вярваме, че тя трябва да бъде въведена, но, според нас, трябва да се бърза бавно. Всички тези детайли, които са проблем, които и колегата Владо Тодоров идентифицира, трябва да бъде помислено върху тях и едва тогава ние ще получим една справедлива система. Увеличавате данъците, ГО, цените на винетките. Трябва да има социална справедливост, а в случая се опитвате да ни предложите една осакатена, лоша "бонус-малус" система.

Организациите разкритикуваха и КАТ заради бавното връчване на актове, което отделно би направило системата несправедлива.

Росен Рапчев, директор на "Пътна полиция": "Пътна полиция" от последните години доста напредна като автоматизация, всеки един полицай може да връчи електронен фиш на водач, който не е намерен на адреса.

От КАТ предложиха да бъдат облекчени условията за влизане в наказателния "малус". Вместо превишаването на скоростта да бъде само 10 км в час, да стане 20, но само за леките коли.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Заради мръсния въздух: ​Внезапна проверка в бившите виетнамски общежития в София
Заради мръсния въздух: ​Внезапна проверка в бившите виетнамски общежития в София
Инерком: Работим за финализиране на сделката за активите на ЧЕЗ
"Инерком": Работим за финализиране на сделката за активите на ЧЕЗ