Може ли да се прави успешен бизнес извън София? Как се създава продукт без конкуренция в света и как родните иновации могат да изведат едно производство на международните пазари. Отговорът потърси Николай Минков в Ст. Загора - регионът с най-ниската безработица у нас и най-голяма концентрация на фирми, спрямо населението.
Една българска компания, част от международна група, е единствената в света, която произвежда подобни гумени уплътнения, с вградени автомобилни стъкла, за световно известни марки автомобили.
Успехът се дължи на високата прецизност и ниската себестойност на продукта, постигнати чрез единствена по рода си в света автоматизирана линия.
Георги Колев, директор "Развитие на проекти": За да произведем този продукт, се наложи да внедрим роботизирани линии, изцяло местно производство. Наша разработка са с няколко местни компании. Към момента имаме 3 обмазващи робота, които обслужват всъщност цялата ни система. Произвеждаме стъкло на всеки 15 секунди. Плюс имаме робот, който нанася покритие върху самите уплътнения със скорост около 45 секунди на детайл.
Такава скорост е непосилна при ръчен труд.
Георги Колев, директор "Развитие на проекти": По този начин себестойността е ниска и това ни дава възможност да сме конкурентни и да изнасяме за нашите клиенти, които са "Фолксваген", "Фиат", "Рено", "Даймлер", "Смарт", а от скоро работим и за "Пежо".
Зад всяка машина, дори и зад най-съвременните, стоят хората. А в Стара Загора, където безработицата е едва 2,8%, те са най-ценният капитал.
Ваня Тутова, директор "Човешки ресурси": Във фирмата работят 998 човека, като 50% от тях са от Стара Загора, 50% са от региона. Возим хора от Раднево, Нова Загора, Странско, от близките села. Заплатите доближават 1000 лв. на нашите ключови работници, брутни заплати. Отделяме 25% бонус за добро изпълнение и храним и возим хората си.
За квалификация на служителите годишно се отделят по 1 милион и 500 хил. лв.
Ваня Тутова, директор "Човешки ресурси": Ние предпочитаме да ги обучаваме тук, на работното място. Ние работим в тясна връзка с няколко университета - Варненския технически университет, Университета в Габрово и Химико-технологичния в София.
През 2018г. компанията планира да стартира собствено производство на гумени автоуплътнения. Очаква се да бъдат разкрити нови 200 работни места. Целта е да бъдат елиминирани външните доставчици, цикълът да бъде затворен, а крайният продукт да бъде с още по-ниска себестойност.