Това предвижда наредба на образователното министерство. Функциите на съветите са свързани с избора на учебници, определяне на учебните планове, както и съгласуване на бюджетните разходи. Как обаче се приема тази нова структура сред родители и педагози.
Анелия Разнованова е майка на две деца във втори и четвърти клас. Винаги е имала отношение към случващото се в училище.
Анелия Разнованова, родител: "Идеята за създаването на тези структури към учебните заведения намирам като цяло за доста положителна, стига тя да постигне своята изначална цел, а именно подобряване на качеството на учебните процеси в заведенията и да има по-голяма прозрачност. За да бъдат те ефективни обаче считам, че следва наистина да са много дефинирани и разписани техните функции".
От МОН обясниха, че начина на работа и целта на тези съвети е ясна. Според него дейността им ще бъде прозрачна, а състава им - полезен за обучението на децата.
Диян Стаматов, зам.-министър на образованието: "ОС като една допълнителна организация за подкрепа на училището може да обсъжда абсолютно всичко, което е свързано с живота, динамиката на самото училище".
- Какви хора ще могат да влизат в тези обществени съвети?
"Силно се надявам, че това ще са най-дейните, най-активно значимите за общността, в която се намира училището. Точно онези действащите в настоящия момент родители, които са загрижени за по-доброто развитие на училището".
Освен родители, в новата структура могат да участват и изявени общественици, и бивши възпитаници на училището. Проблемът обаче е доколко тези хора ще бъдат компетентни при взимането на решения, касаещи учебния процес.
Ирена Анастасова, директор на 125-то СОУ: "Представете си един добър архитект в своята сфера как може да прецени учебния план или как може да прецени избора на учебник на учителя по БЕЛ, например. Или да кажем един шофьор на ТИР, нали родител избран за член , който сигурно е много добър специалист по двигатели с вътрешно горене или всичко което се касае до обслужването на един автомобил, но как би могъл да каже правилно ли е разпределен бюджетът на училището".
Предстои да разберем дали новата наредба на МОН ще работи за качественото образование на децата, или ще се превърне във фиктивна структура, която ще фигурира само по списък.