Защо пешеходците на пътя не са 100% защитени, когато пресичат на зебра? Нов тласък на тази стара дискусия даде Върховният касационен съд в опит да уеднакви съдебната практика. През седмицата Висшият адвокатски съвет също излезе със становище, че правото на пресичане на пешеходна пътека не е абсолютно. На 6 октомври е насрочено заседание по тълкувателното дело на Върховния касационен съд.
Кой е с предимство на пешеходната пътека - пресичащият или шофьорът на автомобил, с мощта на средно 100 конски сили? Обществото инстинктивно се обедини в защита на по-слабия. Но се оказа, че не сме познавали Закона. Последната му редакция от 2000 година в общи линии посочва, че пешеходецът може да пресече, само ако няма да бъде отнесен от профучаващa кола.
Милен Ралчев - член на Висшия адвокатски съвет: "Простичко казано ако някой пешеходец навлезе на един метър пред един автомобил, водачът обективно няма как да избегне инцидента и по никакъв начин не може да бъде ангажирана неговата отговорност за настъпването на този инцидент."
Опитът да се намери златната среда при такива съдебни казуси се случи след поредното дело - този път за смъртта на Лора от Варна. Тя беше прегазена от моторист на пешеходна пътека. Сега като депутат от ГЕРБ майката на Лора обмисля да предложи да се върне старият текст в Закона за движение по пътищата. Там императивно беше записано, че пешеходецът има предимство пред другите участници в движението.
Нели Петрова - депутат от ГЕРБ, майка на загиналата Лора: "До 1999 е било така, не виждам защо да не бъде пак така. Мисля,че трябва да дадем предимство на живота. При нас родителите остана точно такова впечатление, че това е направено с цел застрахователят след това да плаща по-малки суми, когато бъде признат пешеходецът за съпричинител."
Вчера на изнесено заседание в Стара Загора и въпреки разгорялата се дискусия адвокатурата потвърди становището си -правото на пресичащия дори на зебра не е абсолютно. Експерти по сигурността на пътищата са съгласни.
Алекси Стратиев - експерт по безопасност по пътищата: "Те трябва да знаят правилата и да се съобразяват с тях, защото се изумявам от коментарите, които видях в Интернет, че това едва ли не е новост, а това съществува вече от десетилетия и че пешеходците трябва да се съобразят с останалите участници в движението."
Ново или старо - едно е ясно правилата трябва да са адекватни на реалността. Така че пешеходците да не ходят с радари, а за шофьорите да има справедливост. Без и в тези казуси, по подразбиране, да става дума за пари.