НОВИНИ

Предлагат нова методика за обезщетения на пострадалите при катастрофи

До края на годината ще бъде изработена нова методика за обезщетенията на пострадалите при катастрофи. Целта е съдилищата да разполагат със схема, по която по-справедливо да присъждат обезщетенията. Новата методика е разработена по поръчка на Държавния гаранционен фонд от работна група включваща юристи, лекари, психолози и финансисти. Цветелина Катанска работи по темата.

Цветелина Катанска
от Цветелина Катанска
17:34, 12.08.2019
Чете се за: 01:00 мин.
У нас

Максималният брой точки за неимуществени вреди, а именно за понесени болки и страдания е 200. При минимална работна заплата от 560 лева, това предвижда максимално обезщетение за неимуществени вреди от 112 000 лева, обясниха от Асоциацията на българските застрахователи.

Константин Велев, председател на Асоциация на българските застрахователи: Към него след това се добавя и обезщетението за имуществена вреда, загуба на доход, защото е възможно в следствие на телесното увреждане пострадалото лице дълго време да не бъде на работа или въобще да не може да упражнява професията си, от която търпи една сериозна имуществена вреда.

За пръв път се въвежда и максимално обезщетение за неимуществени вреди на близки роднини от 80 000 лева при смърт. То обаче също може да бъде увеличено, в случай че има утежняващи обстоятелства - например загинал е единственият родител на дете.

Според асоциацията на пострадалите при катастрофи обаче, новата методика не е добра и е в полза на застрахователите. Смятат, че тя ще намали размера на обезщетенията.

Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадалите при катастрофи: На пръв прочит, между 3 и 5 пъти по-ниски обезщетения ще получават пострадалите, спрямо сега действащата съдебна практика. Чухте цифрата 80 000, най-високата, при положение ще съдът в момента присъжда между 120 и 150 000 без лихвите.

От Асоциацията също така обвиниха Гаранционния фонд в прибързано обсъждане на методиката. Определиха като кратък срока, даден от законодателя за приемане на новата методика, но обясниха, че ще се вместят в него и документът ще бъде факт до края на годината.

Борислав Михайлов, Гаранционен фонд: Не е толкова проста работата, надяваме се, че общо ще успеят да се включат в приемането на наредбата в този едногодишен срок.

Общественото обсъждане на новата методика ще бъде започне в началото на септември. Пълният текст на документа вече е публикуван на страницата на Гаранционния фонд.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Акция Скорост за контрол по пътищата стартира от днес
Акция "Скорост" за контрол по пътищата стартира от днес
Андреана Атанасова е назначена за зам.-министър на транспорта
Андреана Атанасова е назначена за зам.-министър на транспорта