С 30 минути по-бързо стигаме от днес до Варна. Нови над 9 километра от АМ "Хемус" бяха открити между Ябланица и пътен възел "Боаза". Премиерът Бойко Борисов обеща до 4 години цялата магистрала да бъде завършена. Още улеснения за шофьорите - вижте в репортажа на Александър Марков.
Новата отсечка след Ябланица ще прави връзка със стария паралелен път Коритна-Белокопитово с кръгово кръстовище.
По новата отсечка са поставени 45 километра мантинели, има по 2 ленти в посока за движение и по една аварийна лента. Струва 66 милиона лева - пари от държавния бюджет и е дълга малко над 9 километра и 300 метра.
С отварянето на новия участък построените от АМ "Хемус" километри вече са 177 - от София до Боаза и от Белокопитово до Варна.
Остава да бъдат построени още 253, разделени на 10 лота. Премиерът Бойко Борисов обеща това да стане факт до 4 години.
Бойко Борисов, министър-председател: Кал, чакъл, насипи, взривове, всичко това е проядено от човешка ръчичка. Тая скала, тия огромни съоръжения, за да го има това тук. Ще се пести лятно време поне 30 минути.
В момента се строи участъкът Търговище-Белокопитово, участъкът край Велико Търново сe проектира.
Бойко Борисов, министър-председател: За мое най-голямо съжаление и на българите, въобще нямашепроект за "Хемус". Никой никога не е мислил да я прави. До Правец и толкова. Така е било. Така че сега едновременно строим, проектираме, финансираме. Никога не е мислено да се развива инфраструктура в България.
Очаква се икономическият ефект върху Северна България от магистралата да е 10% по-висок БВП.
Бойко Борисов, министър-председател: Мине ли "Хемус", ще стане като на юг, надолу по Пловдив, по Стара Загора - няма работна ръка, няма къде да направят заводи. Затова и вицепремиерът Каракачанов е с мен, ние не купуваме само F-16, бл. 70 и не вдигаме само заплатите на отбраната. Ако е в Гърция, ще ви взимат по 5 евро. Само в България, това ми е най-голям грях, научих ги да се кара без пари. Навсякъде другаде е платено.
Когато магистралата стигне край Велико Търново, целият трафик, който сега минава през града, ще бъде изведен, обясни премиерът в старопрестолния град. Пътуващите от София към Варна трябва да слязат от магистралата при село Брестница.
Следващия лот на автомагистралата е от пътен възел "Боаза" до пътен възел "Дерманци". Дължината на отсечката е 15 километра, ще струва 129 милиона лева и в момента се изгражда.
Инженерът-проектант на сложния участък, който минава върху карстови води, е на 28 години.
Калин Борисов, инженер: Всеки един може да види участъка на магистралата. Ние всички заедно с моя екип се постарахме и работихме неспирно това да бъде осъществено в момента.
Паралелно с "Хемус", кабинетът отпусна финансиране и за пътя Ботевград-Видин, работи се и по бъдещата автомагистрала Русе-Велико Търново.