Жителите на столичния квартал "Горна баня" готвят протести и блокади заради ежедневните тапи в отсечката от "Бъкстон" до автомагистрала "Люлин". Хората твърдят, че Столичната община и Агенция "Пътна инфраструктура" повече от 8 години бавят проекта за разширяване на околовръстния път. Според протестиращите ситуацията в района значително се е влошила с пускането на Южната дъга, автомагистрала "Люлин" и най-вече "Северната скоростна тангента". В усилията на горнобанци да бъдат чути от отговорните институции се присъединиха и жители от съседните квартали - "Люлин", „Суходол", „Горна баня", „Овча купел", „Бояна", „Княжево", „Филиповци" и „Бъкстон".
Напрежението ескалира след поредното писмо на агенция "Пътна инфраструктура", от което се разбира, че решаването на проблема със задръстванията в отсечката от "Бъкстон" до АМ "Люлин" ще се забави още.
Дарина Лучанска, инициативен комитет "Горна баня":
Ние вече очаквахме вече да започне изработването на технически проект. Отново идейният проект е върнат за доработка в Столичната община, тъй като тя го е изготвила. Това нещо се забавя безкрайно във времето, а ние всеки ден прекарваме в тези кошмарни задръствания. Няма как целият пръстен на София да бъде изграден с шест ленти докато тук при нас да се свиват в две ленти да се получава една ужасна фуния и тази страшна тапа.
В задръстванията попада и Камен Николов, който разказва, че изминаването на разстоянието от "Овча купел" до Историческия музей в Бояна му отнема 40 минути.
Камен Николов, жител на "Овча купел":
Около един час всеки ден в едната посока. Т.е. един час на отиване и един час на връщане. Може да си представите това какво е. Губя два часа всеки ден в придвижване до работа, това е една четвърт от работния ми ден .
На мястото на протеста дойдоха представители на Агенция "Пътна инфраструктура" и Столичната община. От пътната агенция заявиха, че проектът, който струва близо 300 млн. лева, е сложен и е обвързан с изграждането на два пътни възела - на бул. „Цар Борис III" и при отклонението за „Горна баня". От агенцията заявиха, че на този етап не могат да се ангажират със срок, в който проблемът на протестиращите може да се реши.
Илияна Захариева, член на управителния съвет на АПИ:
Търсиме различни начини за финансиране и от банки, и от всякъде откъдето можем. За съжаление вече програмите свършиха по оперативните програми, така че това е.
Васил Начевски, директор Дирекция "Транспортна инфраструктура" в СО:
В момента се прави преработка на идейния проект във връзка с промени в законодателството по тунелното преминаване при булевард Бъкстон и по-добро решение на възлите с Цар Борис III и отклонението за Горна баня.
Начевски обеща в най-бързи срокове идейният проект да бъде финализиран и предаден на пътната агенция. А от там насетне топката остава в техните ръце и от бързото намиране на финансиране зависи кога хората от южните квартали ще могат да се придвижват бързо в този район.