Около 16 хиляди са старите асансьори в София, които създават потенциален риск за ползвателите им. За това алармират от Българската асансьорна асоциация. Съоръженията са произведени преди 1990-а година и голяма част от тях никога не са били поддържани според производствените инструкции.
Около 16 хиляди са старите асансьори в София, които създават потенциален риск за ползвателите им. За това алармират от Българската асансьорна асоциация. Съоръженията са произведени преди 1990-а година и голяма част от тях никога не са били поддържани според производствените инструкции.
В помощ на ползвателите на стари съоръжения излезе книжка със съвети за безопасно пътуване с асансьор, според европейските норми. Там са описани 74 потенциално опасни ситуации, които могат да предизвикат инцидент.
Емануела Флорожка, Фондация "Асансьорна Безопасност": "Обикновено риска крият големите кабини, при с който няма устройства за контрол на товара. Случаите, при които липсва осветление вътре на кабината, или то не е достатъчно. Липсата на надежден заключващ механизъм на вратите."
Книжката ще се разпространява безплатно от Фондация "Асансьорна Безопасност". Въпреки че няма пряка връзка между възрастта и безопасността на асансьора, за старите съоръжения са въведени и допълнителни мерки за безопасност.
Стефан Цанков, председател на Държавна агенция "Метрологичен и технически надзор": За съжаление имаме проблем, че собствениците на съоръжения не изпълняват, много често предписанията на поддържащите фирми и надзора за ремонтни дейности."
Според новите изисквания за асансьорна безопасност са монтиране на устройство за контрол на товара, вътрешна врата, аварийно осветление, вътрешен щит под кабината, осветление в шахтите, модул за гласова връзка и други.
Божидар Спасов е домоуправител на 8-етажен блок. В него живеят около 70 души, по голямата част от които пенсионери. За тях новите изисквания за безопасност са трудно постижими.
Божидар Спасов - управител на етажна собственост: "Те може да искат да направят нашите асансьорни кабини като капсулите на космонавтите - това е в интерес на бизнеса. Значи няма го баланса между изисквания за безопасност и възможности на населението, т.е на нас, на етажната собственост, да платим."
Въпреки че част от домоуправителите все по-трудно могат да си позволят поддръжката на асансьорите, от Държавната агенция за метрология и технически надзор отчитат плавно намаляване на спрените поради неизправност асансьори през последните години.